چین به آفریقا چشم دارد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین گفت: «ما امیدواریم که تلاش‌های مشترکی را با مردم آفریقا انجام دهیم تا شاهد یک جامعه قوی‌تر چینی و آفریقایی با یک آینده مشترک باشیم. ایجاد یک جامعه قوی‌تر چینی و آفریقایی با یک آینده مشترک به منزله یک الگو برای ایجاد یک جامعه با یک آینده مشترک برای بشریت است.»

وی افزود: «ما باید گفتگوی سیاسی و ارتباطات سیاسی را در سطوح مختلف افزایش دهیم و درک متقابل و حمایت از مسائل مربوط به منافع و نگرانی‌های اصلی و هماهنگی در مسائل مهم بین المللی و منطقه‌ای را تقویت کنیم تا منافع مشترک چین، کشور‌های آفریقایی و سایر کشور‌های در حال توسعه را حفظ کنیم»

رئیس جمهور چین ادامه داد: «ما باید از فرصت‌هایی که بواسطه تعامل متقابل بین ما و طرح ابتکاری ساخت راه ابریشم جدید به وجود می‌آیند، کمال استفاده را ببریم. ما باید ساخت راه ابریشم جدید را با اجرای برنامه سال ۲۰۶۳ اتحادیه آفریقا و برنامه سازمان ملل متحد در سال ۲۰۳۰ برای برنامه توسعه پایدار و همچنین راهبرد‌های توسعه کشور‌های مختلف آفریقا هماهنگ کنیم. ما باید فضای همکاری را گسترش دهیم، پتانسیل جدیدی برای همکاری ایجاد کنیم، زمینه‌های سنتی بین خود را برای همکاری تقویت کنیم و نقاط قوت جدید از همکاری در بخش اقتصاد را گسترش دهیم.»

گفتنی است مجمع ۲۰۱۸ در مورد همکاری چین و آفریقا در اجلاس سران در تاریخ ۳ و ۴ سپتامبر در پکن در حال برگزاری است. موضوع این نشست همکاری دو طرفه و همکاری برای ایجاد روابط نزدیکتر بین چین و آفریقا با آینده مشترک است. شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین میزبان اجلاس سران است و فعالیت‌های مربوطه را پیگیری خواهد کرد. رهبران کشور‌های عضو سازمان همکاری چین و آفریقا و نمایندگان سازمان‌های مرتبط آفریقایی و بین المللی برای شرکت در این نشست حضور دارند.