بلوکه اموال ایران در آلمان

روزنامه زوددویچه تسایتونگ، خبرگزاری آلمان (DPA) و شماری از شبکه‌های خبر این کشور، ضمن انتشار خبر فوق نوشتند: تهران نهاد فدرالی نظارت بر امور مالی آلمان (بافین) را از تصمیم خود در این رابطه مطلع کرده است.

رسانه‌های آمریکایی پیش از این گزارش داده بودند که دولت آمریکا، برلین را برای جلوگیری از این انتقال وجه تحت فشار قرار داده است.

به گفته پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن، این موضوع موجب تنش جدی در روابط میان آلمان و آمریکا شده و دولت ترامپ را برآشفته بود.

در همین رابطه «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان گفته بود که کاخ سفید، منع این انتقال وجه را «در بالاترین سطوح» پیگیری می‌کند.

واشنگتن‌فری‌بیکن در گفت‌وگو با حقوقدانان هشدار داده بود که صدور مجوز برداشت ایران از حسابش احتمالا موجب «تحریم یا هشدار رسمی خزانه‌داری آمریکا» به آلمان خواهد شد.

بنابر گزارش رسانه‌های آلمانی، مبلغ یاد شده قرار بود با هواپیما به ایران منتقل شود.

دویچه‌وله در همین زمینه نوشت: ایران تصمیم داشت 300 میلیون یورو از موجودی خود در بانک «تجارتی ایران و اروپا» در شهر هامبورگ را پیش از اجرای تحریم‌های مالی آمریکا به صورت نقد به تهران منتقل کند. این تصمیم با انتقاد شدید سفیر آمریکا در آلمان همراه شد. ریچارد گرنل از دولت آلمان خواست که مانع انتقال این پول به ایران شود.

دویچه‌وله افزود: بانک فدرال آلمان که چرخه‌ مالی از بانک «تجارتی ایران و اروپا» را کنترل می‌کند در پی این ماجرا مقررات عمومی خود را تغییر داد. براساس مقررات جدید که از سوم شهریور(25 اوت) اجرایی شد، بانک فدرال آلمان موظف است در معاملات نقدی، برای کسب اطمینان از اهداف طرف دیگر معامله، از او اطلاعاتی درخواست کند. برداشت پول نقد توسط طرف معامله «تنها در شرایط بسیار محدودی» می‌تواند با مانع روبرو شود.

یادآوری می‌شود با همه کارشکنی‌های محافل اروپایی برخی محافل دولتی در کشورمان همچنان می‌گویند «با وجود همه اتفاقات، توانسته‌ایم برجام را حفظ کنیم.» اما نمی‌گویند برجام بدون انجام حداقل تعهدات غربی و بار کردن تعهدات یکطرفه به ایران، به چه دردی می‌خورد.

عدم امکان انتقال ارز از طریق هواپیما به کشور درحالی است که دولتمردان فعلی به دولت دهم طعنه می‌زدند که ارز را با هواپیما و چمدان به کشور می‌آورند. آن زمان برجامی نبود و امتیازات متعدد هسته‌ای واگذار نشده بود.