زلزله در ژاپن 8 کشته و ده‌ها مفقود برجا گذاشت

بعد از زلزله قدرتمند ۶.۶ ریشتری بامداد امروز (پنج شنبه) در شمال ژاپن، حداقل ۸ نفر جان خود را از دست دادند و رانش زمین باعث مفقود شدن ده‌ها نفر شده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وقوع زلزله ۶.۶ ریشتری بامداد امروز در جزیره «هوکایدو» منجر به رانش زمین و تخریب خانه‌های ساکنان این جزیره شد و برق سه میلیون خانه قطع شده است.

وزارت صنعت و تجارت ژاپن خبر داد حداقل یک هفته زمان لازم است تا برق مناطق زلزله زده بازگردد. در حال حاضر بیمارستان‌ها با برق اضطراری فعالیت می‌کنند.

یکی از ساکنان مناطق زلزله‌زده به خبرگزاری فرانسه گفت، ناگهان زمین شروع به لرزیدن کرد و به مدت دو الی سه دقیقه حرکت زمین به صورت افقی ادامه داشت و وی حرکت عمودی حس نکرده است. چند دقیقه بعد از زلزله اولیه پس‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۳ ریشتر هوکایدو را لرزاند اما هیچ هشدار سونامی داده نشده است.

این زلزله تا کنون بیش از صد مجروح برجا گذاشته و تعداد ۲۰ هزار نیروی امدادی برای کمک و انجام عملیات جست‌وجو به محل حادثه اعزام شده‌اند.

این زلزله دو روز بعد از آن روی داد که توفان قدرتمند «جِبی» به بخش‌هایی از ژاپن وارد شده و جان حداقل ده نفر را گرفته است. این توفان باعث لغو صدها پرواز شد و درخواست تخلیه به ساکنان هزاران خانه پیش از وقوع رانش زمین داده شد.