وقتی وزیردفاع آمریکا خودش را به بی خبری می زند

اواخر آگوست ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت، تروریست های سوری برای متهم کردن دمشق در استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان در ادلب آماده می شوند.

بر اساس این گزارش، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا مدعی شده است که علی رغم نفوذ خوبی که واشنگتن در بین گروه های مخالف سوری دارد، ولی پنتاگون به هیچ گونه سند و مدرکی دست نیافته است که نشان دهد شبه نظامیان سوری توانایی انجام حمله شیمیایی در استان ادلب را داشته باشند.

ماتیس افزود: ما هیچ اطلاعاتی نداریم که نشان دهد مخالفان قابلیت استفاده از سلاح های شیمیایی را داشته باشند.

اظهارات ماتیس در شرایطی است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اواخر جولای تاکید کرد که "هیچ شکی وجود ندارد که تروریست های سوری برای انجام یک حمله شیمیایی آماده می شوند و روسیه شواهد و اسناد مربوط به این مساله را به آمریکا، سازمان ملل و سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی ارائه کرده است.

پیش از این، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که تروریست ها قصد استفاده از سلاح های شیمیایی را در ادلب دارند و آمریکا می تواند از این مساله به عنوان یک دلیل و بهانه برای یک حمله مجدد به سوریه استفاده کند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است که سلاح های شیمیایی نامشخصی به ادلب منتقل شده است، این اقدام با کمک کلاه سفیدها انجام شده است.

اواسط آوریل آلکساندر رودیونوف کارشناس روسی سلاح های شیمیایی اعلام کرد که نظامیان روسی یک انبار مواد خام را که برای تولید سلاح های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد، در شهر تازه آزاد شده دوما کشف کرده اند.

از گاز کلر نخستین بار در جنگ جهانی اول استفاده شد و بعدا از این سلاح شیمیایی در جنگ ایران استفاده شده است.