زرنگی ترامپ برای دور زدن کنگره

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین احتمال تعطیلی مجدد دولت واشنگتن در صورت کارشکنی دموکرات‌ها در تامین مالی بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک را رد نکرد. او در مسیر داکوتای شمالی به دیلی میل گفت: ما دو گزینه داریم. ما هم ارتش داریم، هم امنیت داخلی.

او در پاسخ به اینکه آیا قرار است از بودجه سپاه مهندسی ارتش ایالات متحده استفاده کند، گفت: ترجیح می‌دهم به روش سنتی پول ساخت دیوار را از کنگره بگیرم اما اگر چاره دیگری نداشته باشم، مجبور می‌شوم.

سپاه مهندسی ارتش ایالات متحده یا یواس‌ای‌سی‌ایی (USACE) آژانس ایالاتی آمریکا است که تحت نظر وزارت دفاع و ارتش آمریکا فعالیت می‌کند. در حال حاضر در این آژانس ۳۷۰۰۰ کارمند و نظامی شاغل هستند. این آژانس بزرگترین آژانس مدیریت طراحی، مهندسی و ساخت در جهان است. ترامپ برای ساخت این دیوار ۲۵ میلیارد دلار پول لازم دارد. احتمال ایجاد تغییر در ردیف‌های بودجه‌ای پنتاگون و ساخت دیوار مرزی با آن یک گزینه است که رئیس‌جمهوری آمریکا آن را مد نظر داشته اما هرگز علنی نگفته بود.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا ماه اوت گفته بودند که با بودجه این نهاد می‌توان کار ساخت آن دیواری را که ترامپ در دوره کمپین انتخاباتی وعده داده بود، انجام داد. اینطور به نظر می‌رسد که کاخ سفید خودش را برای رویارویی دیگری با کنگره آماده می‌کند. ترامپ معتقد است تعطیل کردن دولت به لحاظ استراتژیکی و سیاسی اقدامی هوشمندانه خواهد بود.

این احتمال وجود دارد که ترامپ بودجه آتی فدرال را که موعدش ۳۰ سپتامبر است، امضا نکند و این در صورتی است که قانونگذاران آمریکایی با طرح‌های او موافقت نکنند. در صورت وقوع بن‌بست، دولت آمریکا مجددا تعطیل می‌شود.

ترامپ تاکید دارد که این مساله سیاسی بسیار مهمی است اما برخی از نامزدهای جمهوری‌خواه که در انتخابات کنگره با رقابت سختی مواجه هستند، خواستار خویشتنداری او شدند.