تلاش آمریکا برای کودتا در ونزوئلا

روزنامه نیویورک‌تایمز این خبر را روز شنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی و یک فرمانده نظامی سابق ونزوئلا که در گفت‌وگوها حضور داشته گزارش داده است. 

این روزنامه نوشته است: «با توجه به سابقه طولانی مداخله‌های پنهانی آمریکا در آمریکای لاتین، ایجاد کانال پنهانی با طراحان کودتا در ونزوئلا قمار بزرگی برای واشنگتن به حساب می‌آید. بسیاری در منطقه هنوز به دلیل حمایت آمریکا از کودتاها، توطئه‌ها و شورش‌های قدیمی در کشورهایی مانند کوبا، نیکاراگوئه، برزیل و شیلی از این کشور متنفر هستند.»

 کاخ سفید از پاسخ دقیق به پرسش‌های نیویورک‌تایمز در خصوص این گزارش خودداری کرده اما گفته «گفت‌وگو با تمامی طرف‌هایی در ونزوئلا که به دموکراسی اشتیاق نشان می‌دهند، مهم است.»

نیویورک‌تایمز نوشته یکی از فرماندهان نظامی ونزوئلا که آمریکا وارد گفت‌وگوهای مخفیانه با او شده به هیچ وجه فرد ایده‌آلی برای استقرار دموکراسی به شمار نمی‌رود: خود این نظامی به دلیل فساد در فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا قرار گرفته است. 

روزنامه آمریکایی نوشته مقام‌های دولت ترامپ سرانجام تصمیم گرفتند که به طراحان کودتا کمک نکنند و این برنامه متوقف شد، اما صرف تمایل دولت ترامپ برای دیدار با گروه‌های در حال تلاش برای براندازی دولت ونزوئلا ممکن است به نتایج معکوس منجر شود.