مذاکرات آتش‌بس شکست نخورده

حماس تأکید کرد مذاکرات آتش‌بس هنوز شکست نخورده و هم‌اکنون تحرکات جدیدی در این راستا در جریان است.

«حازم قاسم» سخنگوی حماس به خبرگزاری «معا» گفت علیرغم تلاش‌های تشکیلات خودگردان برای سنگ‌اندازی در این مسیر، مذاکرات آتش‌بس ادامه پیدا خواهد کرد.

 قاسم افزود میانجی‌گری‌‌ها و تلاش‌ها در مسیر آتش‌بس همچنان ادامه دارد و ادامه راهپیمایی‌های بازگشت، همه را ناچار به تعامل درباره وضعیت غزه و محاصره آن خواهد کرد، هیچ طرفی نمی‌تواند در تلاش‌های ملت فلسطین برای لغو محاصره علیه خودش مانع ایجاد کند.

حازم قاسم درباره پرونده آشتی ملی فلسطین هم گفت حماس همواره برای نهایی کردن این موضوع آماده بوده و عدم تمایل محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان برای تعامل در موضوع مذکور، عامل عقبگرد آن بوده است؛ از نظر عباس آشتی یعنی دور کردن طرف دیگر فلسطینی از صحنه  نه شراکت با یکدیگر.

خبرگزاری معا در ادامه به نقل از منابع آگاه نوشت هیأتی از حماس به زودی به قاهره خواهد رفت تا درباره پرونده آشتی، آتش‌بس و دیگر امور حیاتی با مقامات این کشور صحبت کند.

«ماهر عبید» عضو دفتر سیاسی حماس هم یکشنبه (دیروز) در گفت‌وگو با روزنامه «استقلال» فلسطین اعلام کرد هیأتی از این جنبش نیمه ماه جاری (سپتامبر) با قاهره خواهد رفت.

در حالی که مذاکرات برای برقراری آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس طی ماه گذشته (مردادماه) شتاب بیشتری گرفته و قرار بود در ماه جاری از سر گرفته شود اما تا کنون خبری از ادامه مذاکرات نیست.

هفته جاری روزنامه «الحیاة» به نقل از منابع آگاه نوشت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان پس از اینکه طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات را به توقف کمک‌های مالی به نوار غزه در صورت حصول توافق آتش‌بس تهدید کرد، این توافق را بر هم زد.