روسیه و آمریکا کارگروه ضدتروریستی خود را احیا می کنند

«اولگ سیرومولوتف» در گفت وگو با خبرگزاری ریانووستی افزود: روسیه و آمریکا امکان ازسرگیری فعالیت گروه کار مبارزه با تروریسم را بررسی کرده اند.

وی یادآوری کرد: «ولادیمیر پوتین» و «دونالد ترامپ» روسای جمهوری روسیه و آمریکا در اجلاس هلسینکی درباره ابتکار مسکو برای فعالیت مجدد کارگروه ضدتروریستی گفت وگو کردند، این موضوع در دیدار اخیر «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در ژنو نیز مطرح شد.

معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: اکنون در سازمان های مربوطه آمریکا (در مساله مبارزه با تروریسم) شاخص ها برای تشکیل این کارگروه در حال بررسی است بنابراین نمی توان اکنون از نتایج نهایی مذاکرات سخن گفت.

**اصطلاح ناتوی عربی درست نیست

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاهش نسبت به طرح آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی گفت: تا آنجا که اطلاع داریم ایجاد ائتلاف عربی به نام ناتوی عربی درست نیست.

وی با بیان اینکه این ساختار نظامی - سیاسی مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات در منطقه خلیج فارس را به عنوان اهداف کلیدی خود اعلام کرده است، یادآور شد: موضوع تعهدات سخت به دفاع جمعی که در ماده پنجم قرارداد واشنگتن (درباره ناتو) قید شده در ائتلاف عربی مطرح نیست.

**صحنه سازی شیمیایی در سوریه به امری عادی تبدیل شده است

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه مصاحبه خاطرنشان کرد، در پنج سال اخیر چندین مورد اقدام با استفاده از سلاح های شیمیایی در روسیه گزارش شده است.

وی ادامه داد: شیوه کار تروریست ها و بانیان این اقدامات کاملا مشخص است به طوری که در منطقه عملیاتی، گروهی از افراد آموزش دیده از حمله شیمیایی خبر می دهند و درخواست کمک می کنند.

سیرومولوتف توضیح داد: پس از این اقدام گروه فیلمبرداری، از صحنه ها فیلم تهیه و در شبکه های اجتماعی پخش می کند، در این میان گروه کلاه سفیدها که با گروه تروریستی جبهه النصره در ارتباط است، فعالیت چشم گیری دارد.

معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که تاکنون دولت سوریه چند مورد از این صحنه سازی های شیمیایی را با ارایه شواهد به شورای امنیت سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی گزارش داده است.

وی یادآوری کرد: نماینده دایمی سوریه در سازمان ملل روز 17 ماه اوت کمیته 1540 شورای امنیت را از انتقال هشت محفظه حاوی کلر به استان ادلب توسط جنگجویان مطلع کرد.

مقام روس افزود: تصادفی نیست که نمایندگان چند کشور غربی پس از چند هفته آغاز به تهدید دمشق به حملات موشکی در صورت استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در ادلب کردند.