ال گور معاون بیل کلینتون و رقیب ناکام جرج بوش در انتخابات سال ۲۰۰۰ آمریکا – که در حال حاضر یکی از چهره‌های پیشرو در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی است، به تازگی ادعای عجیبی مطرح کرده که انتقادات گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

ال گور با اشاره به وقوع توفان بزرگ منگهوت در اقیانوس آرام و توفان فلورنس در اقیانوس اطلس مدعی شد چنین توفان های سهمگینی که همزمان در دو منطقه مختلف جهان رخ می دهد نتیجه دستکاری دانشمندان است.

وی ضمن سخنرانی در اجلاس عملیاتی آب و هوای جهانی در سانفرانسیسکو که روز جمعه برگزار شد، گفت: برای نخستین بار است که به طور همزمان دو توفان بزرگ در اقیانوس های آرام و اطلس رخ می دهد.

او به فعالیت یکسان دو توفان در دو نقطه مختلف جهان اشاره کرد و آن را نمونه‌ای از تغییرات آب و هوایی غیرمعمول که با دستکاری دانشمندان در طبیعت ایجاد شده است، دانست.

این در حالی بود که رایان مائو، کارشناس تغییرات آب و هوایی در این اجلاس به سرعت به ادعای ال گور واکنش نشان داد و گفت: ال گور بدون هیچ مدرک و تحقیقی چنین ادعایی را مطرح کرده است. دانشمندان هرگز توفان های قدرتمند را در اقیانوس های اطلس و آرام ایجاد نمی کنند و آن ها را به سمت سواحل نمی رانند.

«سِر راجر پیلک»، استاد علوم جوی دانشگاه کلرادو نیز در واکنش به این ادعا با ارسال ایمیلی به اجلاس نوشت: «چنین ادعایی نشان می دهد او [ال گور] با تاریخچه چرخه باران های گرمسیری آشنا نیست.»

گفته می شود ال گور در حالی چنین ادعایی کرده است که پس از کناره گیری از سیاست به کمپین مقابله با تغییرات آب وهوایی پیوسته است. او یکی از فعالان مقابله با تغییرات اقلیمی است و ادعایش مغایر با آنچه دفاع می کند، است.

پس از اجرایی شدن تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در خروج از معاهده آب و هوایی پاریس، ال گور به شدت از او انتقاد و اعلام کرد کابینه ترامپ پُر از انکارکنندگان تغییران آب و هوایی است و با وجود چنین افرادی در اطراف رئیس جمهور آمریکا، تلاش ها برای متقاعد کردن او درباره گرم شدن کره زمین فایده ندارد.

دونالد ترامپ ماه ژوئن گذشته با خروج از معاهده آب و هوایی پاریس که به امضای ۱۹۵ کشور جهان رسیده، به شعار انتخاباتی خود جامه عمل پوشاند. رئیس جمهور آمریکا معتقد است موضوع گرمایش جهانی حقه‌ای است که چینی‌ها برای محدود کردن اقتصاد آمریکا پیش کشیده اند. وی همچنین به دنبال احیای صنعت زغال سنگ است که مهمترین عامل در افزایش گرمایش جهانی محسوب می‌شود.