برگزاری نشست حزب الدعوه عراق با حضور العبادی و مالکی

یک منبع سیاسی عراقی از مصالحه حیدر العبادی نخست وزیر عراق با رهبران حزب الدعوه که وی به آن وابسته است خبر داد.

این منبع به روسیاالیوم گفت: در نشست حزب الدعوه که در مقر این حزب با حضور العبادی و نوری مالکی و دیگر رهبران حزب الدعوه برگزار شد، درباره مشارکت حزب با هیات گفتگوکننده واحد در روند تشکیل دولت آتی عراق توافق شد.

به گفته این منبع العبادی با مالکی و دیگر رهبران پس از دوره ای از تنش و بحران میان آنها آشتی کرده است.

از سوی دیگر حزب الدعوه با صدور بیانیه ای با اشاره به نشست امروز اعلام کرد:  حاضران بر اهمیت پشت سرگذاشتن اختلاف نظرها داخل حزب تاکید کردند و آنرا عاملی برای تقویت وحدت موضع سیاسی آن دانستند. در این نشست درباره راههای از بین بردن موانع تاکید شد و اهمیت گشودن افقهای همکاری میان گروههای سیاسی برای موفقیت تشکیل کابینه همسو با توصیه های مرجعیت و براساس قانون اساسی و با هدف برآورده کردن خواسته های ملت در مبارزه با فساد و اعمال قانون و فراهم آوردن فرصت های شغلی برای مردم به ویژه طبقات محروم مورد تاکید قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است: در این نشست بر ضرورت برگزاری کنگره عمومی حزب در اسرع وقت تاکید شد.

این در حالی است که علی السنید از رهبران ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی اعلام کرد: العبادی در معرض فشاری از سوی حزب الدعوه برای ادغام النصر با ائتلاف قانون قرار نگرفته است. العبادی روابط حسنه و خوبی با همه رهبران الدعوه دارد. در این نشست به موضوع نامزدی احدی برای پست نخست وزیری پرداخته نشد.

عباس الموسوی سخنگوی ائتلاف دولت قانون نیز گفت: در این نشست درباره نامزدی فرد خاصی برای نخست وزیری بحث و گفتگو نشده است.