اردوغان به دنبال گسترش روابط ترکیه و روسیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در مقاله‌ای در روزنامه روسی کامرسانت، ضمن پرداختن به تحولات اخیر سوریه، بر تمایل کشورش به توسعه روابط و همکاری‌های نزدیک با روسیه تاکید کرد.

در یادداشت اردوغان آمده است: ترکیه از ابتدا برای جلوگیری از تشدید بحران در کشور همسایه با استفاده از همه امکانات از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. ما به مذاکره با همه طرف‌های این مسئله اهمیت می‌دهیم و این را به همه دنیا نیز نشان داده‌ایم. تلاش‌هایی که به همراه ایران و روسیه در روند آستانه ادامه می‌دهیم، فرصت مهمی برای دستیابی به راه حلی برای بحران هشت ساله سوریه پدید آورده است.

اردوغان افزود: «به رغم تفاوت‌های موجود میان مواضع و دیدگاه‌هایمان، ما تلاش کردیم که بیش از تفاوت‌ها بر نقاط مشترک متمرکز شویم. بر این باوریم که این همکاری در آینده به صورت موثرتر ادامه خواهد یافت. در مذاکرات سوچی درباره ایجاد منطقه‌ای عاری از تسلیحات در منطقه‌ای که میان مناطق تحت کنترل مخالفان و نیرو‌های رژیم سوریه واقع شده است به توافق رسیدیم. بر اساس توافقات، ما مخالفان همچنان در مناطق خود باقی خواهند ماند. ترکیه و روسیه نیز تلاش خواهند کرد که مانع فعالیت گروه‌های رادیکال در این منطقه شوند».

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه ترکیه هیچگاه اجازه حضور گروه‌های تروریستی را در مرز این کشور و مناطق مرزی همجوار را نخواهد داد، افزود: «مبارزه با گروه‌های تروریستی به ویژه داعش همواره از اولویت‌های ترکیه بود و ترکیه همچنان به این مبارزه ادامه می‌دهد».

او تاکید کرد: «ترکیه از ۴۰ سال پیش به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد. ترکیه به سازمان‌های تروریستی امتیاز نمی‌دهد و با قاطعیت موضع خود را در این زمینه ادامه می‌دهد. مبارزه با گروه‌های تروریستی که به صورت مستقیم امنیت ترکیه را تهدید می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است.»

اردوغان افزود: انتظار داریم روسیه نیز از مبارزه ترکیه با «گروه‌های تروریستی» به ویژه «پ‌ک‌ک- پ‌ی‌د و ی‌پ‌گ» حمایت کند.

وی در ادامه در اظهاراتی مغرضانه نوشت: «مسئله سوریه برای جهان تبدیل به زخمی شده است که همچنان از آن خون می‌چکد. این تصور که این مسئله فقط مسئله ترکیه است، به هیچ وجه صحیح نیست.»

رئیس جمهور ترکیه در پایان این مقاله از اینکه روابط کشورش با روسیه در سال‌های اخیر بر مبنای احترام متقابل، حسن همجواری و منافع مشترک ادامه یافته است، ابراز خشنودی کرد و با اشاره به طرح‌های مشترک در بخش انرژی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور، تاکید کرد، ترکیه و روسیه گام‌های لازم را در جهت توسعه روابط اجتماعی و فرهنگی نیز برمی دارند.

وی افزود: مایلم بر این موضوع تاکید کنم که همواره از تلاش‌هایی که در این جهت انجام می‌شود، حمایت خواهیم کرد.