مجلس سوئد نخست وزیر را برکنار کرد

در پی انتخابات نهم سپتامبر در سوئد پارلمان جدید این کشور امروز سه شنبه تشکیل جلسه داد و حزب دموکرات سوئد (SD) که مخالف پذیرش پناهجویان است و در پارلمان 62 کرسی کسب کرده است به برکناری لون رای قاطع داد اما همچنان مشخص نیست که آیا وی همچنان در دولت ائتلافی باقی خواهد ماند یا خیر. لون پیشتر با پیشنهاد استعفا مخالفت کرده بود.

به دنبال برگزاری انتخابات سراسری در سوئد، کمیسیون انتخابات این کشور اعلام کرد که پس از شمارش اکثریت آرا مشخص شد که ائتلاف حاکم سرخ- سبز توانسته است ۴۰.۶ درصد از آرا را کسب کند و ائتلاف مخالف هم موفق شد که ۴۰.۳ درصد رای کسب کند. نتیجه به دست آمده حاکی از این بود که ائتلاف نخست‌وزیر سوئد 144 کرسی از پارلمان را کسب کرده است و ائتلاف راست میانه هم از 349 کرسی پارلمان، 142 کرسی را به خود اختصاص می‌دهد. به این ترتیب هیچکدام از احزاب نتوانستند اکثریت 175 کرسی لازم را به دست آورند.

با اعلام نتیجه انتخابات، «اولف کریستنسون» رهبر ائتلاف راست‌گرایان میانه که مخالف دولت سوئد است خواستار استعفای دولت در پی انتخابات روز گذشته شده بود.

لوون یک روز پیش از برگزاری انتخابات سراسری در این کشور در زمینه خطر قدرت‌گرفتن افراط گرایان و فاشیسم هشدار داده بود. وی گفت که رای به حزب دموکرات سوئد خطرناک و اقدامی غیرسازنده است و چنین اقدامی مثل این است که بخواهند با الکل آتش را خاموش کنند.