رابطه راضی کننده مصر با سوریه

سلیم در گفت‌وگو با روزنامه الوطن سوریه که امروز منتشر شده، تصریح کرد که مصر بر حفظ نهادهای دولتی سوریه تأکید دارد.

کاردار مصر درباره موضع قاهره در قبال «توافق ادلب» نیز گفت: «ما همیشه از هر اقدامی حمایت می‌کنیم که تنش را کاهش داده و مانع از خونریزی شود. لذا حامی همه تلاشها هستیم؛ چه در چارچوب سازمان ملل یا در روند ژنو یا هر روند دیگری».

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در نشست سوچی توافق ادلب را علنی کردند؛ توافقی که دمشق تأکید کرد که با هماهنگی سوریه حاصل شده است.

این دیپلمات مصری ادامه داد: «مصر به صورت فعالانه در همه این روندها شرکت می‌کند؛ چه با مشارکت عملی در نشستها یا هماهنگی با شرکا».

سلیم با بیان اینکه مصر با همه طرف‌های مرتبط با بحران سوریه روابط برجسته‌ای دارد، اظهار داشت که این مسئله به آنان اجازه می‌دهد که در نشست‌ها و همایش‌ها شرکت کنند تا این بحران حل شود.

وی با تأکید بر اینکه اصول مصر درباره سوریه، راهکار مسالمت‌آمیز است، خاطر نشان کرد، اظهارات قاهره درباره نهادهای حاکمیتی سوریه از آغاز بحران ثایت و مداوم بوده است.

سفیر قاهره در دمشق ادامه داد: «از مهمترین نکاتی که همیشه درباره آن سخن می‌گوییم، حفظ نهادهای حکومت است؛ زیرا تخریب آن به سود هیچکس نیست. بلکه بر عکس، دیده‌ایم که برخی از کشورهای منطقه که در آن نهادهای حکومتی تخریب شده، چگونه تا کنون نتوانسته است از بحرانهای خود خارج شود».

سلیم با اشاره به اینکه مصر حامی آرمانهای ملت سوریه در یک چارچوب مسالمت‌آمیز است، از همه طرفها خواست که حامی راه حل مسالمت‌آمیز باشند.

وی در پایان درباره روابط مصر و سوریه در سطح سیاسی اعلام کرد: «سفارت مصر در دمشق وجود دارد و درب آن در طول بحران سوریه –حتی یک روز هم- بسته نشد... ما با همه طرفهای سوری هماهنگی داریم و سطح روابط بین دو کشور راضی کننده است و در مراحل بعدی شاهد همکاری بیشتری خواهد بود».