احتمال جنگ قدرت پس از مرگ سلمان

پایگاه انگلیسی «بیزینس انسایدر» در گزارشی با عنوان گفته می‌شود که ولیعهد بلندپرواز سعودی در کشتی مجلل خود به خاطر ترس از امنیت خود پنهان می‌شود.

در این گزارش که آن را کریستوفر وودی تهیه کرده است، آمده است سیاست‌های محمد بن سلمان ۳۲ ساله در داخل و خارج عربستان، شهروندان را خشمگین کرده است به همین سبب وی نگران امنیت خود است و به سبب همین ترس از به خطر افتادن جانش، زمان‌های طولانی را در کشتی مجلل خود سپری می‌کند.

این گزارش به نقل از بروس ریدل از مرکز بروکینز به این اشاره می‌کند که بن‌سلمان از انتصاب خود به عنوان ولیعهد در سال ۲۰۱۷ برای پیشبرد سیاست‌های خصمانه خود استفاده کرده که برخی از این سیاست‌ها به رویارویی با رقبایش در منطقه منجر شده است. بر اساس این گزارش، تغییر شیوه جانشینی در آل سعود و تصمیمات بن سلمان در داخل و خارج بر ثبات عربستان تاثیر گذاشته و بن سلمان را وادار کرده تا درباره جان و امنیت خود بینماک باشد.

در ادامه این گزارش به نقل از اظهارات ریدل در پایگاه المانیتور آمده است شاهزاده بن سلمان از افزایش دشمنی‌ها نسبت به خود آگاه است و به همین سبب چندین شب خود را در کشتی مجلل خود که به نیم میلیارد دلار خریده، و در بندر جده لنگر انداخته است، سپری می‌کند.

این نویسنده آورده است بن سلمان این مبلغ را برای خرید کشتی تفریحی که ۴۴۰ فوت طول دارد و سیرین نامیده می‌شود، در پایان سال ۲۰۱۶ پرداخت کرد، وقتی برای اولین بار هنگام گذراندن تعطیلاتش در جنوب فرانسه این کشتی را مشاهده کرد، آن را از یک میلیاردر روسی خرید، این کشتی دو باند مخصوص فرود بالگرد و سه استخر شنا و دیگر وسایل تفریحی در خود دارد.

شاهزاده سعودی در حالی این کشتی مجلل را خرید که سیاست‌های ریاضتی و کاهش هزینه‌ها را در عربستان از جمله کاهش شدید هزینه‌های دولتی دنبال می‌کرد، این کشتی یک قصر شناور و بزرگ‌تر از زمین فوتبال است و ویژگی‌های فراوانی دارد.

رسانه انگلیسی در ادامه آورده است مهمترین تصمیمات بن سلمان که خشم دیگران را به دنبال داشته، جنگ علیه یمن است که چهار سال از آن گذشته و رد پایش در آن مشهود است و دیگری محاصره کشور قطر است، ریدل می‌گوید انتقاد‌ها از جنگ خونین فاجعه‌باری که بن سلمان علیه یمن به راه انداخته و یمنی‌ها را در معرض گرسنگی و بیماری‌ها قرار داده، در داخل عربستان رو به افزایش است.

کریستوفر وودی نیز در گزارش می‌گوید ویدئویی از احمد بن عبدالعزیز وجود دارد، وی که برادر ناتنی ملک سلمان است، در این ویدئو، پادشاه و پسرش را مسئول جنگ در یمن معرفی می‌کند که این ویدئو و مواضع بن عبدالعزیز بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های ارتباط اجتماعی داشته است.

این گزارش به این مطلب اشاره می‌کند که تصمیم سعودی برای محاصره قطر برای مسئولان آمریکایی غافلگیرکننده بود، علاوه بر آنکه این محاصره با استقبال در داخل عربستان روبرو نشد به طوری یک عالم دینی در عربستان به سبب انتقاد از این محاصره با احتمال اعدام روبرو شده، این تصمیم سعودی منجر به شکاف و دودستگی در شورای همکاری شده است.

بر اساس این گزارش، بن سلمان در نوامبر ۲۰۱۷، شماری از شاهزادگان مطرح و بازرگانان را بازداشت کرده که از بدترین تصمیمات وی بوده و سبب رعب و وحشت در میان سرمایه‌گذاران و فرار سرمایه‌ها شده است به طوری که سبب کاهش اعتماد به توان بن سلمان برای مدیریت مسائل اقتصادی شده است.

این گزارش آورده است از جمله شاهزادگانی که بازداشت شدند، متعب بن عبدالله فرمانده سابق گارد ملی (سلطنتی) بود که قدرت اساسی در عربستان به شمار می‌رود. تصمیم برکناری شاهزاده متعب نگرانی‌ها از اینکه سبب خشم و عصبانیت شود، به دنبال داشت. همچنین اقدام بن سلمان در بازداشت شاهزادگان و بازرگانان این برداشت را می‌دهد که با هدف تاثیرگذاری بر وضع موجود به نفع منافع شخصی‌اش صورت گرفته است.

این گزارش اضافه کرده است شاهزاده بن سلمان همچنان محتمل‌ترین گزینه برای جانشینی پدرش است تا زمانی که وی در قید حیات است، اما رفتار‌ها و عملکردش سبب شده تا پادشاهی سعودی کمترین ثبات را نسبت به پنجاه سال پیش داشته باشد واگر ملک سلمان ۸۱ ساله بمیرد، نزاع و درگیری بر سر پادشاهی رخ خواهد داد و چه بسا به خشونت تبدیل شود.

در پایان گزارش بیزینس انسایدر به نقل از ریدل آمده است دولت ترامپ، چک سفید (چراغ سبز) داده و به طور کامل از آن در جنگ یمن حمایت کرده است، کاخ سفید به تبلیغ ولیعهد پرداخته که این رویکرد احمقانه و خطرناکی است.