روسیه در قطب شمال موشک باستیون آزمایش کرد

برای نخستین بار است که روسیه چنین سامانه ای را در قطب شمال آزمایش کرده است که با 24 فروند موشک کروز ضد کشتی 'یاخونت' قادر است از ساحل اهداف دریایی را نابود کند.

بنظر می رسد این تمرین نظامی در پی سیاست توجه روسیه به شمال انجام شده باشد چرا که در سال های اخیر همزمان با افزایش سرعت ذوب شدن یخ های قطب شمال و تسهیل دسترسی به منابع غنی هیدروکربنی موجود، این منطقه به جبهه جدیدی برای رویارویی روسیه و رقیبانش تبدیل شده است.

** ویژگی های سامانه موشکی باستیون

سامانه موشکی کا300 سیستم دفاعی ساحلی محسوب می شود که برای مقابله با کشتی ‌ها از سال 2015 در اختیار نیروی دریایی روسیه قرار گرفته است و توانایی از بین بردن انواع کشتی تا فاصله 250 تا 300 کیلومتری را دارد.

توسعه این سیستم در دهه 90 میلادی با همکاری یک شرکت بلاروسی به صورت مشترک آغاز شد و امروز در اختیار سه کشور روسیه، سوریه (2 آتشبار) و ویتنام (دو آتشبار) قرار دارد.

کارایی اصلی این سامانه هدف قرار دادن شناورهای سطحی در زمان جنگ الکترونیکی است.

لانچرهای این سامانه دو تیر موشک کروز ضد کشتی معروف به یاخونت را حمل می کنند و یاخونت نیز موشکی با ساز و کار «شلیک و فراموشی» است که در ارتفاع بالا 206 ماخ و در ارتفاع پایین تا دو ماخ سرعت دارد.

موشک ها بر روی یک پلتفرم متحرک نصب می شوند و زمان آماده سازی آنها برای شلیک کمتر از پنج دقیقه است و تا 3 روز به صورت آماده به شلیک می توانند قرار داشته باشند.

وزن کلاهک موشک حدود 200 تا 250 کیلوگرم است و توانایی حمل کلاهک هسته‌ای و متعارف را دارد.

روسیه این سامانه را در جزایر کوریل، شبه جزیره کریمه و سوریه مستقر کرده و دو آتش بار نیز به ویتنام داده است.

رسانه های روسی پیشتر خبر داده بودند که نوع زیرزمینی این سامانه نیز ساخته شده است ضمن اینکه تمامی امکانات این سامانه در شرایط واقعی در سوریه آزمایش شده است.