زلزله‌ای سخت بر ارکان قدرت خانم صدر اعظم

این روزها دولت ائتلافی مرکل در معرض ضربه های شدیدی قرار گرفته است. بعد از مناقشات سخت در دولت ائتلافی آلمان بر سر مسئله سرنوشت رئیس سازمان اطلاعات داخلی که بر اساس نظر سنجی ها به ضعف کم سابقه دولت ائتلافی آلمان منجر شد، حالا زلزله دیگری ارکان قدرت خانم صدر اعظم را به لرزه درآورده است.

"فولکر کایدر"، نماینده با نفوذ حزب دموکرات مسیحی در پارلمان آلمان و مهم ترین معتمد مرکل که حدود 13 سال ریاست فراکسیون احزاب متحد مسیحی را بر عهده داشت با وجود حمایت قاطع مرکل برای انتخاب مجدد در انتخابات درون حزبی روز سوم مهر ماه در برابر رقیب ناشناخته خود شکست خورده و این مسئولیت را به وی واگذار کرد که این مسئله شکست بزرگی برای صدر اعظم آلمان محسوب می شود.

دولت فعلی آلمان از زمان روی کار آمدن با حاشیه های زیادی همرا بود. مذاکرات طولانی مدت میان احزاب مختلف آلمان برای تشکیل دولت در سایه خطرات دائمی برای شکست این مذاکرات از ابتدا شروع به کار ائتلاف بزرگ را با چالش های فراوانی همراه کرد.

حالا یک سال بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی، دولت ائتلافی آنقدر در وضعیت بدی قرار گرفته است که این پرسش مطرح است که ائتلاف بزرگ کی از هم می پاشد و آلمان کی انتخابات مجدد برگزار می کند.

بعد از مناقشات طولانی مدت بر سر مسئله پناهندگان و رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان، آنگلا مرکل حالا حتی از حمایت اکثریت نمایندگان حزب خود هم برخوردار نیست. شکست مرد مورد اعتماد وی در انتخابات درون حزبی انقلابی در کاخ صدراعظم به شمار می‌رود که تنها یک سناریو برای آن قابل تصور است: برگزاری انتخابات زودهنگام بدون آنگلا مرکل.

انتخاب "رالف برینک‌هاوس"، یک سیاستمدار امور مالی و ناشناخته به جای "فولکر کایدر" از سوی نمایندگان حزب مرکل، آن هم درست زمانی که آلمان زیر حملات لفظی رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه او در اجلاس سازمان ملل بود، وضعیت غریب و ناخوشایندی برای بزرگترین اقتصاد اروپا ایجاد کرده است.

به نوشته "دویچه وله" آلمان حال دوران مرکل ‌هم به پایان رسیده است. نمایندگان دو حزب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی که فراکسیونی مشترک در پارلمان فدرال آلمان دارند، فقط فولکر کایدر را برکنار نکردند، بلکه در شرایط بی‌ثبات کنونی صدراعظم آلمان را در افکار عمومی این کشور بی‌اعتبار کردند.

به نوشته روزنامه "دی ولت" آلمان رسانه های بین المللی در این اوضاع در این باره با هم اتفاق نظر دارند که استبداد و قدرت خانم صدر اعظم به شدت آسیب دیده است. آن ها از یک انقلاب کوچک در کاخ صدر اعظم سخن به میان آورده اند.

روزنامه "آن آر سی هندلزبلات" چاپ آمستردام از انقلاب کوچک از طرف فراکسیون احزاب متحد مسیحی علیه مرکل نوشته و تصریح کرد که با برکناری کایدر فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی نه تنها نشان داده است که می خواهد مستقل تر از مرکل شود هم زمان نمایندگان این فراکسیون نشان دادند که آن ها در حال حاضر به آینده بدون مرکل می نگرند.

این روزنامه چاپ آمستردام همچنین نوشت که چهارمین دور حکومت مرکل شش ماه است که آغاز شده، اما هنوز اثری از اعتماد به نفس در آن دیده نمی‌شود. پس از آن که دولت ائتلافی سرانجام با مشکلات بسیار بوجود آمد، در سه ماه گذشته دوبار تا حد شکست و فروپاشی پیش رفته است.

اما شرایط بد برای خانم مرکل موقعیت کنونی است که اعضای حزب خود او دیگر ترسی از سر باززدن از خواسته‌هایش ندارند.

روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" هم در مطلبی از کاهش اقتدار مرکل در این شرایط نوشته و تصریح کرد که مرکل چند روز قبل خود اعلام کرده بود که دادن پست بهتری به هانس گئورگ ماسن، رئیس پیشین سازمان امنیت داخلی آلمان اشتباه بوده است.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «اقتدار سیاسی خانم مرکل و هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان، با شدت هرچه بیشتر کاهش می‌یابد. نظرسنجی ها نشان می‌دهند که در انتخابات ایالتی در بایرن و هسن در ماه اکتبر حزب دمکرات مسیحی آلمان و حزب سوسیال مسیحی آلمان آرای زیادی از دست خواهند داد.»

روزنامه سوئیسی "نویه زوریخه سایتونگ" هم در مطلبی پایان دوران مرکل را نزدیک دانسته و نوشت: بعدها و زمانی که خانم مرکل دیگر صدر اعظم آلمان نبود ما 25 سپتامبر 2018 را در یاد خواهیم داشت که در آن نمایندگان احزاب متحد مسیحی یکی از تنگاتنگ ترین معتمدان مرکل را برکنار کردند. اینکه چه زمانی بین این تاریخ و پایان قطعی دوران مرکل وجود دارد مسئله ای است که نمی توان قطعی درباره آن نظر داد، اما پایان این دوران دیده می شود.

روزنامه تایمز چاپ لندن در این باره نوشته است اعتبار خانم مرکل از درون حزب خود به شدت مورد حمله قرار گرفته است: «بیش از نیمی از نمایندگان حزب او در پارلمان موافت کردند که دست راست خانم مرکل برود.»

تایمز می‌نویسد به این ترتیب صدراعظم آلمان در عمل اعتماد اعضای حزب خود را از دست داده و این عدم اعتماد "در شرایطی صورت می‌گیرد که رای مردم به حزب دمکرات مسیحی آلمان از زمان تاسیس این حزب در سال 1945 تاکنون تا این حد پائین نبوده است".

روزنامه تایمز همچنین نوشته است که این حمله‌ اتحاد احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی سومین حمله این اتحاد به صدراعظم خود طی 73 سال همکاری آنها به حساب می‌آید و "نیروهای اپوزیسیون با خوشحالی این اقدام را نخستین مرحله از سرنگونی صدراعظم آلمان ارزیابی می‌کنند".

هفته نامه آلمانی اشپیگل هم از نازک شدن و تضعیف پایگاه قدرتی مرکل از زبان یک کارشناس آلمانی نوشته که می گفت: برکناری کایدر یک رای عدم اعتماد کامل به صدر اعظم آلمان هم بود.

وی همچنین به از دست رفتن احترام و اعتبار مرکل حتی در بین هم حزبی های خود اشاره کرد.

نتایج نظر سنجی های اخیر هم از تمایل بالای شهروندان آلمانی به برگزاری انتخاب مجدد و برکناری مرکل خبر می دهد. به این ترتیب مرکل در اولین سال چهارمین دور صدر اعظمی خود روزهای پر تلاطم با وقایعی غافلگیر کننده را تجربه می کند که تجربه تلخی را برای او رقم می زند و می تواند سال های طولانی موفقیت های او در دوران کاری سیاسی اش را تحت الشعاع قرار دهد.

بهر حال گذر زمان نشان می دهد که آیا دولت ائتلافی آلمان همچنان در مسیر سقوط حرکت خواهد کرد و یا بالاخره با تدابیر خاصی می تواند خود را از این باتلاق نجات دهد.