ترامپ هم به گزینه پیشنهادی خود شک کرد

روز جمعه مشخص شد چند ساعت جلسه پر از اشک و احساسات در کمیته قضایی سنا که ابتدا با حضور شاکی و بعد با شرکت متهم برگزار شد، نتوانسته حتی یک رأی را در میان اعضای این کمیته تغییر دهد، تا نهایتا پرونده بررسی صلاحیت «برت کاوانا» نامزد پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا برای عضویت در هیأت قضات دیوان عالی این کشور بر اساس مرزبندی حزبی و با اختلاف تنها یک رأی مثبت به صحن اصلی سنا ارجاع شود.

کاوانا که تابستان امسال به عنوان نامزد «دونالد ترامپ» برای عضویت در هیأت ۹ نفره عالی‌ترین مرجع حل اختلاف آمریکا نامزد شد، چند هفته‌ای است که با اتهام سوء قصد جنسی روبرو شده، اما در رأی‌گیری روز جمعه هر ۱۰ عضو جمهوری‌خواه کمیته قضایی به او رأی مثبت دادند. در مقابل تمام ۹ عضو دموکرات این کمیته او را با رأی منفی بدرقه کردند.

بر اساس قوانین آمریکا، برای تایید صلاحیت نامزدهای دیوان عالی، ابتدا کمیته قضایی باید نظر مشورتی خود را ارائه کند و سپس صحن اصلی سنا صلاحیت او را به رأی بگذارد. دیوان عالی ۹ قاضی مادام‌العمر دارد و مرجع حل اختلافات میان کنگره و دولت است. به همین دلیل تغییر هریک از این قضات (به دلیل مرگ یا انصراف خودخواسته) می‌تواند تا چند دهه بر عرصه سیاسی آمریکا اثرگذار باشد.

اواسط تابستان وقتی بحث آغاز بررسی صلاحیت کاوانا مطرح شد، زنی به نام «کریستین فورد» مدعی شد بیش از سه دهه پیش زمانی که ۱۵ سال بیشتر نداشته، در یک مهمانی توسط گروهی از هم‌مدرسه‌ای‌هایش، از جمله کاوانا که او هم آن زمان نوجوان بوده، مورد تعرض جنسی قرار گرفته است. 

او روز پنج‌شنبه به دعوت اعضای کمیته قضایی به سنا رفت و در جلسه‌ای بی‌سابقه، با جزئیات کامل و البته با صدایی لرزان و پراسترس تشریح کرد که نامزد پیشنهادی ترامپ و دوستانش چطور تلاش کرده‌اند به او تجاوز کنند. در حالی که افکار عمومی و رسانه‌ها تحت تأثیر اظهارات فورد بودند، کاوانا ساعتی بعد به همان کمیته رفت و این بار او صحنه را به دست گرفت و با بغض و گریه گفت هرچند در نوجوانی الکل می‌نوشیده و هنوز هم می‌نوشد، اما هرگز به کسی تعرض جنسی نکرده است. کاوانا اتهامات جنسی طرح شده علیه خودش را یک «کارزار طراحی شده برای ترور شخصی» خواند و گفت این اتهامات زندگی‌اش را مختل کرده است.

نهایتا در جلسه روز جمعه با رأی‌گیری درباره کاوانا مشخص شد اظهارات دو طرف دعوی تأثیری بر سناتورهای دو حزب اصلی نداشته و نه حتی یک جمهوری‌خواه علیه کاوانا رأی داد و نه یک دموکرات به نفع او و او با نتیجه مثبت ۱۰ به ۹ به صحن اصلی معرفی شد.

تعویق یک هفته‌ای رأی‌گیری سنا

با وجود رأی مثبت کمیته قضایی به کاوانا و در حالی که قرار بود سنا اوایل این هفته درباره صلاحیت او رأی‌گیری کند، اواخر وقت جمعه اعلام شد که این رأی‌گیری یک هفته به تعویق افتاده است.

به نوشته روزنامه‌های آمریکایی، سنا و کاخ سفید توافق کرده‌اند که برای روشن‌تر شدن ماجرا اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) وارد شده و درباره آن تحقیق کند. گفته می‌شود این توافق حاصل رایزنی‌های «جف فلیک» سناتور جمهوری‌خواهی است که پیشتر گفته بود هنوز درباره رأی مثبت به کاوانا تصمیم‌گیری نکرده، اما پیش از اعلام تعویق یک هفته‌ای رأی‌گیری گفت به کاوانا رأی مثبت می‌دهد.

در پی این توافق، ترامپ بیانیه‌ای صادر کرد و به اف‌بی‌آی یک هفته وقت داد تا در این مورد تحقیقات کرده و نتیجه را اعلام کند. 

در بخشی از بیانیه ترامپ آمده است: «من به اف‌بی‌آی دستور دادم که برای به روز کردن پرونده قاضی کاوانا، تحقیقاتی تکمیلی انجام دهد. همانطور که سنا درخواست کرده، این به روزرسانی باید ابعادی محدود داشته و ظرف یک هفته تکمیل شود.»

کاوانا در واکنش به این تصمیم اعلام کرد که با تحقیق در مورد این موضوع مخالف نیست و به طور کامل با بازپرسان اف‌بی‌آی همکاری می‌کند. وکیل فورد هم از این تصمیم استقبال کرد، اما تعیین بازه زمانی برای تکمیل تحقیقات را مورد انتقاد قرار داد و تأکید کرد که نباید بر این تحقیقات «محدودیت مصنوعی» تحمیل کرد.

با وجود تمام این کش‌مکش‌ها، آنطور که نشریه «نیویورکر» نوشته، با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا، تایید صلاحیت کاوانا به نظر قطعی می‌رسد و از حالا می‌توان او را عضو هیأت قضات دیوان عالی آمریکا دانست.