پوتین به دیدار رئیس جمهور تاجیکستان رفت

در این ملاقات مشارکت استراتژیک تاجیکستان و روسیه در زمینه‌های مورد علاقه 2 طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رحمان در این دیدار به علاقه تاجیکستان برای گسترش همکاری و همگرایی با روسیه تاکید و «مسکو» را شریک کلیدی و استراتژیک دوشنبه در عرصه بین المللی عنوان کرد.

تقویت روابط دوجانبه و جامع در حوزه تجارت، اقتصاد، انرژی، صنعت، معدن، متالورژی، کشاورزی، علم و آموزش و پرورش مورد توجه اصلی طرفین قرار گرفت.

2 طرف ضمن ابراز رضایت از افزایش گردش مالی میان 2 کشور بر اهمیت اجرای به موقع تصمیمات کمیسیون بین دولتی تاجیکستان و روسیه در زمینه همکاری‌های اقتصادی برای توسعه و گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان 2 کشور تاکید کردند.

رحمان و پوتین در این ملاقات همچنین در خصوص افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی تاجیکستان به روسیه و توسعه مکانیزم سرمایه گذاری برای ایجاد مراکز حمل و نقل و تدارکاتی در تاجیکستان بحث و گفت‌وگو کردند.

سران تاجیکستان و روسیه همچنین بر اهمیت گسترش همکاری‌ها در حوزه فرهنگ و آموزش و پرورش به طور ویژه تاکید کردند.

2 طرف همچنین در خصوص برگزاری روزهای فرهنگی تاجیکستان در قلمرو روسیه در ماه اکتبر سال جاری میلادی ابراز آمادگی کردند.

طی این ملاقات به موضوع گسترش همکاری 2 کشور در حوزه آموزش و پرورش به ویژه از طریق افتتاح مدارس روسی در تاجیکستان، ایجاد شرایط بهتر برای جوانان تاجیک برای تحصیل در مدارس روسی و جلب اساتید روس زبان از روسیه به مدارس متوسط تاجیکستان توجه ویژه‌ای شد.

روسای جمهور تاجیکستان و روسیه در این ملاقات همچنین پیرامون مسائل مربوط به همکاری 2 کشور در حوزه تامین امنیت، نظامی و فنی که جهات کلیدی همکاری 2 کشور به شمار می‌روند تبادل نظر کردند.

رحمان و پوتین توسعه و گسترش همکاری در زمینه مبارزه با پدیده‌های منفی جهانی و منطقه‌ای مانند تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته فراملی را مهم ارزیابی کردند.

در این ملاقات همچنین سایر مسائل مورد علاقه 2 طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور روسیه بعد از شرکت در نشست سران همسود و ملاقات با همتای تاجیک خود دوشنبه را به مقصد مسکو ترک کرد.