خانم وزیر خشم خود را سر پاکستان خالی کرد

این در حالی است که ساعاتی بعد از سخنرانی سوشما سوارج، وزیر امور خارجه هند در مجمع عمومی سازمان ملل همتای پاکستانی او نیز در سخنرانی خود شروع به مقابله کرده و هند را متهم به تامین مالی تروریست‌ها کرد و گفت: دهلی نو به جای صلح، سیاست را ترجیح می‌دهد.

سوشما سوارج، وزیر امور خارجه هند در سخنرانی‌اش به این حقیقت اشاره کرد که اسامه بن‌لادن، رهبر سابق القاعده پیش از آنکه به دست نیروهای ویژه آمریکایی پیدا و کشته شود، مخفیانه در پاکستان زندگی می‌کرد.

او همچنین گفت که مغز متفکر حملات تروریستی سال 2008 بمبئی که 168 کشته برجای گذاشت، همچنان در خیابان‌های پاکستان با مجازات ناپذیری پرسه می‌زند.

سوارج اظهار کرد: از نظر ما تروریسم زاده سرزمین‌های دوردست نبوده بلکه در همین مرزهای غربی ما ایجاد می‌شود. همسایه ما صرفا در پاشیدن بذر تروریسم تخصص ندارد بلکه همچنین در پوشاندن شرارت با سخنان ریاکارانه نیز متخصص است.

قرار بود سوارج و شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل طی روزهای اخیر با یکدیگر دیدار کنند اما هند این دیدار را به دنبال کشته شدن یک مرزبان هندی در کشمیر کنسل کرد.

دهلی‌نو پیش از این در پاسخ به یک نامه عمران خان، نخست وزیر جدید پاکستان قبول کرده بود که یک نشست بین مقام‌های دو کشور برگزار شود.

وزیر امور خارجه هند در ادامه افزود: ما این پیشنهاد را پذیرفتیم اما ساعاتی بعد از پذیرفتن پیشنهاد دیدار وزرای خارجه دو کشور اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه تروریست‌ها یکی از نیروهای ما را کشته‌اند. آیا این نشان دهنده تمایل برای گفت‌وگو است؟!

وزیر امور خارجه هند در این سخنرانی خود همچنین از سازمان ملل تقاضا کرد تا پیشنهاد هند برای تشکیل کنوانسیون جامع تروریسم بین‌المللی را تصویب کند تا بتوان این بلای جهانی را به شکل دقیق تعریف کرد چراکه "پاکستان تروریست‌ها را جنگجویان آزادی می‌خواند."

سوارج این اتهام که هند در فرایند مذاکرات صلح با پاکستان خرابکاری کرده را رد کرده و گفت: ما معتقدیم که مذاکرات تنها تدبیر منطقی برای حل و فصل پیچیده‌ترین مناقشه‌ها است. مذاکرات با پاکستان بارها شروع شده است و اگر هم که متوقف شدند، تنها دلیلش رفتار طرف مقابله بوده است.

او گفت: کسانی که جان انسان‌های بی‌گناه را در تلاششان برای پیگیری جنگ می‌گیرند به دنبال رفتار غیرانسانی هستند نه حقوق بشر. پاکستان همواره قاتلان را تقدیر می‌کند و از دیدن ریخته شدن خون بی‌گناهان خودداری می‌کند.