قربانیان زلزله و سونامی «سولاوسی» به هزاران نفر می رسد

 معاون رئیس‌جمهوری اندونزی اعلام کرد شمار قربانیان زمین لرزه بزرگ در جزیره سولاوسی و سونامی پس از آن، ممکن است «به هزاران نفر برسد».

زمین‌لرزه ۷.۵ ریشتری روز جمعه در سولاوسی هزاران نفر را آواره کرده‌ است.

مرکز زمین‌لرزه روز جمعه، پالو کورو در جزیره سولاوسی از مجمع الجزایر اندونزی، پیشتر نیز مرکز زمین‌لرزه‌های شدیدی در این منطقه بوده‌ اما این بار، زمین‌لرزه امواج شـش متری سونامی را نیز راهی ساحل کرده‌ است.

تاکنون کشته‌شدن ۴۲۰ نفر، عمدتا از ساکنان شهر «پالو»، مرکز سولاوسی تائید شده‌است، اما امدادگران در تلاش برای دستیابی به مناطق دور افتاده جزیره هستند.

در خود پالو نیز شمار قربانیان ممکن است افزایش پیدا کند، چرا که آژانس فجایع طبیعی دولت اندونزی می‌گوید صدها نفر از ساکنان این شهر ۳۳۵ هزار نفری ناپدید شده‌اند.

«ویلم رامپانگیله‌ی» رئیس آژانس فجایع طبیعی اندونزی به خبرنگاران گفته احتمالا دهها نفر هنوز زیر آوار هستند و بسیاری دیگر نیز با امواج سونامی به دریا کشیده شده‌اند.

در زمان وقوع سونامی صدها نفر از شهروندان برای شرکت در فستیوالی در ساحل بسر می‌بردند.

سولاوسی تقریبا در مرکز مجمع‌الجزایر اندونزی بین دریای فلورس و دریای سلب قرار دارد.

زمین‌لرزه سولاوسی شدیدتر از چند زمین‌لرزه بزرگ و مرگبار چند سال اخیر در اندونزی از جمله، زمین‌لرزه ۲۰۰۶ در یوگیاکارتا و زمین‌لرزه تابستان گذشته در لومبوک بود.

زمین‌لرزه سال ۲۰۰۴ در سوماترای اندونزی، با قدرت ۹.۱ ریشتر و بیش از ۲۲۰ هزار کشته، یکی از بزرگترین و مرگبارترین زمین‌لرزه‌های جهان در دهه‌های اخیر به شمار می‌رود.