کارشکنی کاخ سفید برای اثبات اتهامات جنسی گزینه ترامپ

شبکه «ان.بی.سی» روز یکشنبه به نقل از منابع مطلع کاخ سفید را به ممانعت از تحقیق جامع درباره ادعای جنسی مطرح‌شده علیه «برت کاوانا» نامزد پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا برای عضویت در هیأت قضات دیوان عالی این کشور متهم کرد.

این منابع با بیان اینکه دولت آمریکا گستره تحقیقات درباره پرونده کاوانا را محدود کرده، گفته‌اند به اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) اجازه داده نشده درباره ادعاهای «جولی سوتنیک» مبنی بر آزار جنسی او توسط کاوانا در زمان تحصیلشان در دبیرستان، تحقیق کند.

بنا بر این گزارش، اف‌بی‌آی اکنون صرفا بر تحقیق درباره اتهاماتی متمرکز است که «کریستین بلاسی فورد» و «دبورا رامیرز» علیه کاوانا مطرح کرده‌اند.

منابع مطلع به ان‌.بی‌.سی گفته‌اند، دفتر امور حقوقی کاخ سفید دایره تحقیق درباره کاوانا را محدود کرده و لیستی از اسامی شاهدانی را که اف‌بی‌آی مجاز است با آن‌ها درباره این پرونده گفت‌وگو کند، مشخص کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امروز گزارش ان‌.بی.سی تکذیب کرد. او در توییتر نوشت: «ان‌.بی‌.سی طبق معمول، به صورت نادرستی گزارش داده که من تحقیق اف‌بی‌آی درباره قاضی کاوانا و شاهدان را به افراد معینی محدود کردم. حقیقت آن است که من می‌خواهم آن‌ها با هرکسی که صلاح می‌بینند مصاحبه کنند و این را به اختیار خودشان گذاشتم. لطفا گزارشتان را اصلاح کنید.»

این هفته بعد از کش و قوس‌های بسیار درباره روند رسیدگی به صلاحیت کاوانا در سنای آمریکا، ترامپ تحت فشار گروهی از سناتورها به رهبری «جف فلیک» پذیرفت اف‌بی‌آی درباره پیشینه کاوانا و اتهامات طرح‌شده علیه او تحقیق کند. رئیس‌جمهور آمریکا برای تکمیل این تحقیقات فقط یک هفته به اف‌بی‌آی فرصت داده است.

«کریستین بلاسی فُرد» روانشناس اهل کالیفرنیا که اولین نفری بود که علیه کاوانا طرح اتهام کرد، این هفته در جلسه‌ای غیرمعمول در کمیته قضایی سنا حاضر شد و با صدای لرزان تشریح کرد که چطور کاوانا به همراه چند نفر از دوستانش در نوجوانی تلاش کرده‌اند به او تعرض کنند. ساعتی بعد اما، کاوانا هم در همین کمیته حاضر شد و این بار او با بغض تمام اتهامات را رد کرد.

نهایتا کمیته قضایی به لطف آرای مثبت جمهوری‌خواهان صلاحیت او را تایید کرد و پرونده وی را به صحن اصلی سنا فرستاد. انتظار می‌رود رأی‌گیری نهایی درباره کاوانا هفته آینده و پس از تکمیل تحقیقات اف‌بی‌آی در سنا انجام شود.

بر اساس قوانین آمریکا، برای تایید صلاحیت نامزدهای دیوان عالی، ابتدا کمیته قضایی باید نظر مشورتی خود را ارائه کند و سپس صحن اصلی سنا صلاحیت او را به رأی بگذارد. دیوان عالی ۹ قاضی مادام‌العمر دارد و مرجع حل اختلافات میان کنگره و دولت است. به همین دلیل تغییر هریک از این قضات (به دلیل مرگ یا انصراف خودخواسته) می‌تواند تا چند دهه بر عرصه سیاسی آمریکا اثرگذار باشد.