ترکیه 2 فروند "اف35" دریافت می‌کند

دریاسالار «مت وینتز» رئیس این پروژه با تاکید بر اینکه نشانه‌ای از تغییر در تحویل 100 فروند جنگنده فروخته شده به ترکیه نمی‌بیند، گفت: «پنتاگون باید طبق قانون اختیارات دفاعی 2019 و طی 90 روز گزارشی به کنگره ارائه کند. اطلاعات لازم برای این گزارش نیز فراهم شده است».

ترکیه طی قراردادی به ارزش 1.2 میلیارد دلار، 100 فروند جنگنده F-35 از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است. این کشور هم‌اکنون مبلغ 900 میلیون دلار را به آمریکا پیش پرداخت کرده است و در تاریخ 1 تیر، دو فروند از این جنگنده‌ها را طی مراسمی نمادین در پایگاه هوایی «فورت وورث» در تگزاس تحویل گرفت.

کنگره آمریکا در تاریخ دوم مرداد و در ادامه بررسی‌های دقیقه نودی خود درباره بودجه دفاعی سال 2019 فروش اف-35 به ترکیه را متوقف و آن را به ارائه گزارش پنتاگون درباره روابط دو کشور منوط کرد.

این گزارش شامل ارزیابی حضور ترکیه در برنامه آموزشی و عملیاتی F-35 و همچنین خطرات خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-400 ساخت روسیه توسط ترکیه، خواهد بود. در صورتی که این ارزیابی، بر خلاف منافع امنیت ملی آمریکا باشد، فروش این جنگنده‌ها به‌طور کلی به ترکیه ممنوع خواهد شد.