ما در مساله ادلب رو سفید شدیم

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد: اگر راه حلی بدون حضور ترکیه برای منطقه در نظر گرفته شود آن راه حل به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

اردوغان در نشست با اعضای حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه گفت: درهای حزب عدالت و توسعه به سوی همه کس باز است.

وی ادامه داد: اکنون در اطراف ادلب ۱۲ نقطه نظارت تاسیس کرده‌ایم، شش نقطه نیز در دست روس‌ها و شش نقطه دیگر هم در دست ایران است. هر گونه تهدید از سوی حکومت اسد در ادلب از سوی روسیه و در داخل ادلب توسط ترکیه برطرف می‌شود.

اردوغان اضافه کرد: ما با تشکیل منطقه عاری از سلاح از یک سو از وقوع قتل عام و کشتار در ادلب جلوگیری کردیم و از سوی دیگر جلوی موج جدید و گسترده پناهجویان را گرفتیم.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: نشست چهارجانبه با حضور روسیه، فرانسه، آلمان و ترکیه برگزار می‌شود. اگر بحران ادلب بر اساس اهداف ما پیش نرود در این صورت نزدیک به یک میلیون پناهجو به کشورمان می‌آید.

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد: در کل بر اساس گام‌های برداشته شده، ۶۰ هزار پناهجوی سوری به کشورشان برگردانده شدند. ما در کنار مردم سوریه به دنبال حال بحران این کشور هستیم.

اردوغان اضافه کرد: در پایان بخشیدن به اشغالگری در شرق فرات مصمم هستیم. اگر برخی کشورهای حامی کریدور تروریستی، حمایت خود را قطع کنند، سریعتر اینکارا انجام می‌دهیم. سلاح‌هایی که به یگان‌های مدافع خلق داده می شود، برای چه کسانی استفاده می شود؟

اردوغان در ادامه با اشاره ضمنی به آمریکا گفت: ما با پول خودمان سلاح خواستیم اما ندادید اما سلاح‌ها را رایگان به تروریست‌ها می‌دهید. این مساله را چگونه در برابر جهان توجیه می‌کنید. با این نگرش و منطق امپریالیستی به جایی نمی‌توان رسید. این جنگ اقتصادی به راه افتاده در ترکیه نیز بی‌ارتباط با آنها نیست.