چین آمریکا را متهم کرد

بر اساس گزارش نشریه فارین پالسی احتمالا نتایج تحقیقات جدید پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، چین را متهم به فروش اجزاء مورد استفاده در سلاح‌های این کشور با قیمت پایین‌تر کند.

نتایج این مطالعه از سوی دو منبع ناشناس برای نشریه فارین پالسی توضیح داده شد. بر اساس گزارش فارین پالسی، این تحقیقات در جولای سال 2017 و به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت و پس از یک وقفه طولانی مدت نتایج آن قرار است اکنون منتشر شود.

در این تحقیق، چین متهم به در پیش گرفتن اقدامات تجاری مخفیانه و نادرست به منظور آسیب زدن به امنیت ملی آمریکا خواهد شد.

فارین پالسی گزارش داد به عنوان نمونه چین کنترل بسیاری از ذخایر جهانی آمونیوم پرکلرات، ماده‌ای که برای ساخت سوخت موشک بکار می‌رود، را در اختیار دارد این در حالی است که آمریکا تنها یک منبع تامین کننده آمونیوم پرکلرات را تحت کنترل دارد. در تحقیق صورت گرفته از سوی پنتاگون آمده است: مواد شیمیایی که به طور غیرطبیعی در قیمت‌های پایین عرضه می‌شود، بقای شرکت‌های آمریکایی را در بازار رقابت این مواد با مشکل مواجه می‌کند.

نشریه فارن پالسی گزارش داد آمریکا همچنین نگران است که چین سلطه بر تجارت فلزات خاکی کمیاب، که برای تولید قطعات الکترونیکی برای سیستم‌های سلاح‌های پیشرفته آمریکا مورد نیاز است، در اختیار بگیرد.

یک مقام دولتی آمریکا به نشریه فارین پالسی مدعی شد: چین با سوءاستفاده از کنترل خود بر منابع طبیعی و دیگر مواد اولیه قصد تاثیرگذاری منفی بر شالوده صنعتی آمریکا به عنوان یک استراتژی ملی را دارد.

بنا به گفته این مقام دولتی، این اقدامات چین تاثیر بسیاری واقعی بر روی توانایی آمریکایی‌ها برای حفظ پایگاه صنعتی خود دارد.

راشاتودی یادآور شد احتمالا نتایج این تحقیق ظرف هفته‌های آتی منتشر شود و این مورد نیز به فهرست طولانی شکایات آمریکا از رقیب استراتژیک آسیایی خود افزوده شود. اتهامات واشنگتن علیه پکن مواردی از جمله سرقت مالکیت معنوی، دستکاری واحد پولی، طرح‌ریزی نمایش قدرت نظامی در آبهای تحت مناقشه، اجرای نکردن تحریم‌ها علیه کره شمالی و بسیاری موارد دیگر را در برمی‌گیرد.