بازداشت همسر نخست‌وزیر سابق مالزی به اتهام پول‌شویی

روسما منصور، همسر نجیب رازق، نخست وزیر سابق مالزی، که به دلیل زندگی تجملی خود به تازگی مورد انتقادهای شدید قرار گرفته بود، به اتهام پول‌شویی در رابطه با رسوایی سیاسی اخیر در این کشور دستگیر شد.

دخالت روسما منصور در رسوایی موسوم به «1ام‌دی‌بی»، که در آن میلیاردها دلار سرمایه از یک صندوق سرمایه‌گذاری دولتی به سرقت رفت و به طور غیرقانونی هزینه شد مدت‌ها در شایعات مطرح شده، اما تاکنون حقیقت آن ثابت نشده است.

در این رسوایی که به «بزرگ‌ترین فساد مالی جهان» شناخته شده است، سرمایه‌هایی که باید در زمینه توسعه اقتصادی هزینه می‌شده است، برای خرید کشتی‌های تفریحی، برگزاری مهمانی‌ها و خرید هدایا برای سلبریتی‌هایی مانند پاریس هیلتون و لئوناردو دی‌کاپریو، خرید نقاشی‌های پابلو پیکاسو، خرید املاک در نیویورک و تولید فیلم هالیوودی «گرگ وال استریت» خرج شده است.

گفته می‌شود دستکم 681 میلیون دلار از پول‌های این صندوق به حساب شخصی نخست وزیر سابق مالزی واریز شده و صرف زندگی تجملی وی و همسرش شده است. با این حال، رزاق و همسرش هر دو ارتکاب به هرگونه خطا در این‌باره را رد کرده اند.

در حملات اخیر پلیس مالزی به املاک متعلق به این زوج به عنوان بخشی از تحقیقات درباره فساد مالی، 1400 گردنبند، 567 کیف مارک‌دار، 423 ساعت، 2200 حلقه انگشتر، 1600 سنجاق سینه جواهر و 14 تاج کشف شد که گفته می‌شود بیشتر آن‌ها به روسما منصور تعلق داشته است. ارزش این اشیای کشف شده به 273 میلیون دلار می‌رسد.

نجیب رزاق که از زمان برکناری از سمت خود در ماه مِه تاکنون دو بار بازداشت شده است، اکنون با بیش از 30 اتهام پول‌شویی، فساد مالی و رشوه مواجه شده است که می‌تواند برای وی حکم حبس ابد به همراه داشته باشد. دادگاه وی در ماه فوریه سال آینده میلادی برگزار خواهد شد.