دادگستری آمریکا ۷ تبعه روس را به جاسوسی متهم کرد

دادگستری آمریکا امروز (پنجشنبه) هفت عضو سازمان اطلاعات نظامی روسیه را به جاسوسی و مشارکت در فعالیت‌های مرتبط با حملات سایبری در سراسر جهان متهم کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، سازمان اطلاعات ارتش هلند امروز (پنجشنبه) ادعا کرده است، از حمله سایبری تعدادی از افسران ارتش روسیه به «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» واقع در شهر «لاهه» ممانعت کرده است و چهار افسر سازمان اطلاعات ارتش روسیه (جی.آر.یو) بعد از آنکه ادعا شده درباره تسلیحات شیمیایی جاسوسی می‌کردند، از هلند اخراج شده‌اند. وزارت خارجه هلند بعدازظهر امروز سفیر روسیه در شهر «آمستردام» را نیز احضار کرد.

پیش از این نیز صبح امروز، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس، جی.آر.یو را به راه‌اندازی کارزاری برای انجام حملات سایبری در دیگر کشورها از جمله علیه موسسات دولتی، تجاری، رسانه‌ای و ورزشی انگلیس متهم کرده بود.

سفارت روسیه در «لندن» این اظهارات وزیر خارجه انگلیس را دروغ پراکنی خوانده است. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم گفت این «اتهامات بی‌اساس» همچون «داستانی افسانه‌ای» و ساختگی است.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس و «مارک روت» نخست وزیر هلند نیز پس از آنکه سفیر روسیه در آمستردام به وزارت خارجه این کشور احضار شد، در بیانیه مشترکی گفتند فعالیت‌های سایبری روسیه غیرقابل قبول است و افزودند که تلافی خواهند کرد. در این بیانیه مشترک، ترزا می هشدار داد که انگلیس و متحدانش در مقابل خصومت روسیه خواهند ایستاد. روت نیز در این بیانیه تاکید کرد این مداخله روسیه بسیار نگران‌کننده است.

پس از این اتفاقات، حالا وزارت دادگستری آمریکا اتهاماتی را علیه 7 نفر از مقامات سازمان اطلاعات نظامی روسیه (جی.آر.یو) منتشر کرده و آنها را به هک یک سازمان مبارزه با دوپینگ و دیگر سازمان‌ها متهم کرده است.

بنا بر بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، شرکت نیروگاه هسته‌ای پنسیلوانیا که برای اوکراین برق تأمین می‌کند در کنار بیش از 200 نفر از قهرمان و شخصیت‌های ورزشی ظاهرا هدف حملات سایبری افسران اطلاعات نظامی روسیه قرار گرفته‌اند.

این بیانیه همچنین می‌افزاید، این افراد به طور خاص سازمان مبارزه با دوپینگ کانادا را نیز هک کرده‌اند. وزارت دادگستری آمریکا علاوه بر این، روسیه را به انجام حمله‌ای سایبری علیه یک آزمایشگاه در سوئیس متهم کرده است. این آزمایشگاه در سوئیس در حال بررسی و آزمایش نمونه‌های سمی بوده که بنا به ادعای این سازمان، علیه «سرگئی اسکریپال» افسر سابق روس و دخترش که در سالزبری انگلیس مسموم شده بودند، مورد استفاده قرار گرفته است.

در ماه مارس ۲۰۱۸ یک جاسوس سابق روس به نام «سرگئی اسکریپال» که به انگلیس پناهنده شده، در شهر «سالزبوری» مسموم و به بیمارستان منتقل شد. ساعاتی بعد انگلیس روسیه را به تلاش برای ترور شیمیایی اسکریپال متهم کرد. مسکو این اتهام را رد کرده و از لندن خواست کمیته‌ای مشترک برای تحقیق درباره این حادثه تشکیل شود، اما انگلیس این درخواست را نپذیرفت.

حادثه سالزبوری به یک تنش همه‌جانبه دیپلماتیک میان اروپا و روسیه منجر شد که هنوز هم ادامه دارد. اعضای اتحادیه اروپا و آمریکا پس از آن حادثه ده‌ها دیپلمات روس را به تلاش برای جاسوسی متهم کرده و آن‌ها را از کشورهایشان اخراج کردند.

پیش از این نیز گفته شده بود که امروز عصر وزارت دادگستری آمریکا علیه چهار تبعه روس که از هلند اخراج شده‌اند، قرار تعقیب صادر خواهد کرد. به گفته هلند، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم در جریان اتهامات طرح‌شده علیه این چهار نفر قرار گرفته است.

وزارت دادگستری آمریکا گفته اتهامات علیه روسیه شامل فعالیت‌های مرتبط با حملات سایبری، جعل، سرقت اطلاعات شخصی و پولشویی با استفاده‌ از ارزهای مجازی می‌شود.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین مدعی شده که روسیه در انتقام ماجرای پرونده دوپینگی که علیه این کشور در بازی‌های المپیک مطرح شد، حملات سایبری اخیر را صورت داده است.

«جان دمرز» دستیار دادستان کل امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد: «ما این کیفرخواست را علیه هفت نفر از افسران نظامی روسیه به اتهام نقض قوانین کیفری آمریکا به دلیل انجام فعالیت‌های سایبری علیه آمریکا و متحدانش ارائه کرده‌ایم».

بنا به گفته وی، سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی، سازمان مبارزه با دوپینگ آمریکا، تأسیسات نیروگاه هسته‌ای پنسیلوانیا و بیش از 200 قهرمان و شخصیت شناخته شده ورزشی هدف حملات افسران ارتش روسیه قرار گرفته‌اند.

این مقام حقوقی آمریکا همچنین مدعی شد که سه تبعه روس قبلا به مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا متهم شده بودند.

به گفته دمرز، آمریکا به دنبال این است تا افسران متهم شده سازمان اطلاعات نظامی روسیه را در «پیتزبورگ» به زندان بیندازد و معتقد است که این افراد در حال حاضر در روسیه هستند.

دادگستری آمریکا همچنین تأکید کرد، پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) اعلام کرده که این افراد را با اسامی زیر شناسایی کرده است: «الکسی مورنتس»، «اوگنی سربریاکوف»، «ایوان یرماکوف»، «آرتم ملیشف» «دیمیتری بدین»، «اولگ ستنیکوف» و «اکسی مینین».