موضوعی که چین آن را خنده‌دار می داند

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارچه چین، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ما از آمریکا می‌خواهیم به بدگمانی خود، متهم کردن بی‌پایه و اساس و افترا زدن به چین و آسیب رساندن به منافع چین و روابط دو کشور پایان دهد.

وی در واکنش به این اظهارات مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، درباره دخالت پکن در انتخابات آمریکا گفت: فرد شماره دو دولت آمریکا اتهامات غیرقابل توجیهی را علیه سیاست داخلی و خارجی چین مطرح کرد. وی با اعلام اینکه چین در امور داخلی و انتخابات آمریکا مداخله می‌کند به چین توهین کرده است. این تنها سخن گفتن بر پایه شایعات و اشتباه گرفتن حقیقت و دروغ است. چین با این مسئله کاملا مخالف است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: این بسیار مضحک است که آمریکا مبادلات عادی و همکاری خود با چین را به عنوان مداخله از جانب چین تقبیح کند. چین همواره از اصل مداخله نکردن در امور داخلی دیگر کشور‌ها تبعیت می‌کند و ما از مداخله در امور داخلی و انتخابات آمریکا هیچ نفعی نمی‌بریم.

شایان ذکر است، پیشتر پنس در سخنانی در اندیشکده هادسون که از مراکز تحقیقاتی نزدیک به جریان نومحافظه‌کار افراطی در آمریکاست، چین را به تهاجم اقتصادی با سرقت فناوری، تهاجم نظامی به ویژه در دریای چین جنوبی، نقض فزاینده حقوق بشر و مداخله سیاسی به منظور شکست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، متهم کرد.