اختلافات بر سر صادرات سلاح در آلمان بالا گرفت

هفته نامه اشپیگل نوشت: دولت ائتلافی آلمان در معرض خطر مناقشات جدید بر سر مسئله صادرات تسلیحات به عربستان قرار گرفته است.

گزارش های منتشر شده اخیر درباره مجوز صادرات دولت جدید آلمان به عربستان سعودی هشدارها و انتقادهای زیادی را از طرف حزب سوسیال دموکرات به دنبال داشته است.

بر اساس اطلاعات هفته نامه "اشپیگل"، نمایندگان بلند پایه حزب سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان خواستار رای گیری در این باره در فراکسیون حزبشان هستند. آن ها بر این عقیده اند که در نهایت باید در دولت ائتلافی یک رویکرد سختگیرانه ای در قبال این مسئله اتخاذ شود.

  چندی پیش هفته نامه اشپیگل در گزارشی نوشت که  دولت آلمان از زمان ادای سوگند خود در ماه مارس صادرات تسلیحاتی به ارزش حدود 254 میلیون یورو به عربستان سعودی تصویب کرده است.

خبرگزاری آلمان این خبر را با استناد به پاسخ وزارت اقتصاد آلمان به درخواست "امید نوری پور"، نماینده حزب سبز این کشور منتشر کرده است.  بر این اساس به هشت کشور دیگر شرکت کننده در ائتلاف جنگ علیه یمن به رهبری عریستان هم در نیم سال گذشته کالاهای تسلیحاتی به ارزش 21.8 میلیون یورو تصویب شده است. در مجموع بین 14 ماه مارس و 23 سپتامبر 87 مجوز صادرات تسلیحات برای اعضای این ائتلاف جنگی از طرف آلمان تصویب شده است.

این آمارهای اعلام شده بسیار جنجال برانگیز است چرا که در قرارداد ائتلافی بین اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات توقف صادرات تسلیحات به همه کشورهای شرکت کننده در ائتلاف جنگ علیه یمن توافق شده بود.

کشورهای شرکت کننده در ائتلاف جنگ علیه یمن به رهبری عربستان امارات، مصر، بحرین، اردن، کویت، مراکش، سنگال و سودان هستند که از سال 2015 در جنگ علیه یمن مشارکت دارند. این جنگ به یک فاجعه انسانی تبدیل شده است که از طرف سازمان ملل به عنوان بدترین فاجعه انسانی جهانی طبقه بندی شده است. حدود 22 میلیون نفر ( سه چهارم مردم این کشور) نیازمند کمک هستند و 7 میلیون نفر هم به اندازه کافی چیزی برای خوردن ندارند. تمام تلاش ها برای برقراری صلح در این کشور تا به حال با شکست مواجه شده است. فعالترین عضو ائتلاف جنگ علیه یمن در کنار عربستان سعودی امارات است.

"رالف موتسنیچ"، معاون رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره اظهار داشته است که تردید داریم که این گونه صادرات تسلیحات تحت پوشش قرارداد دولت ائتلافی انجام گرفته باشد. به اعتقاد وی، مجوز صادرات تسلیحات برای عربستان سعودی بر خلاف توافق در ائتلاف بزرگ است که در آن مقرر شده بود صادرات تسلیحات به کشورهای شرکت کننده در جنگ علیه یمن باید متوف شود.

"فلوریان پوست"، از دیگر سیاستمداران بلند پایه حزب سوسیال دموکرات آلمان هم از فراکسیون حزبش در پارلمان درخواست کرده است که با این گونه صادرات مبارزه کنند. وی در مصاحبه ای با هفته نامه اشپیگل گفته است برای ما اینکه دیگر هیچ سلاحی به عربستان سعودی صادر نشود یک مسئله اعتبار و اعتماد است.

به اعتقاد حزب سوسیال دموکرات آلمان مجوز صادرات تسلیحات اخیر دولت ائتلافی به عربستان غیر قابل قبول است.

"پوست" در یادداشتی خطاب به "آندره ناهلس"، رئیس حزب سوسیال دموکرات نوشت که مشارکت احتمالی کشتی های آلمانی که به عربستان صادر می شود در تحریم دریایی علیه یمن که به یک فاجعه انسانی غیر قابل تحمل منجر شده است از نظر اخلافی قابل قبول نبوده بلکه نقض قوانین است. وی خواستار توقف این گونه صادرات تسلیحات به عربستان سعودی شد.

به نوشته هفته نامه اشپیگل این تناقض بین مجوزهای صادرات تسلیحات و توافق دولت ائتلافی به ندرت قابل حل است.