رئیس جمهور ازبکستان راهی فرانسه می شود

برنامه ریزی شده در چارچوب این سفر رئیس جمهور ازبکستان با رئیس جمهور فرانسه، مقامات پارلمان، نمایندگان شرکت‌های بزرگ و نهادهای مالی فرانسه دیدار و گفت‌وگو کند.

همچنین در دستور کار نشست ازبکستان و فرانسه مسایل توسعه بیش از پیش گفت‌وگوهای سیاسی، گسترش همکاری‌های عملی در زمینه‌های اقتصادی، بازرگانی و مالی، اجرای مشترک طرح‌های سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف و همچنین تشدید تبادلات فرهنگی و انسانی قرار دارند.

برنامه ریزی شده در پایان دیدار و گفت‌وگوهای دوجانبه بیش از 10 سند بین دولتی و بین اداری از جمله قراردادهای همکاری در زمینه‌های اقتصادی و مالی، حمل و نقلی، گردشگری، محیط زیستی، فرهنگی و هنری، برنامه همکاری بین سازمان‌های امور خارجه به امضا رسد.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین با «اودری آزوله» مدیر کل سازمان ملل متحد در مسایل آموزشی، علمی و فرهنگی دیدار و چشم انداز تعمیق همکاری‌ها بین ازبکستان و «یونسکو» و همچنین برنامه مشترک برای سال‌های 2018 و 2021 میلادی را بررسی می‌کند.

فرانسه یکی از مهمترین همکاران بازرگانی ازبکستان در اروپا می‌باشد.

این 2 کشور در زمینه آموزش کارکنان برای حوزه اقتصاد کلان، مالی، کشاورزی، اداره بخش کوچک و کارآفرینی خصوصی از نزدیک همکاری می‌کنند.

مبادلات ازبکستان و فرانسه در سال 2017 میلادی به 251 میلیون و 600 هزار دلار رسیده است.  

فرانسه استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 3 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ اول مارس سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.