توهین‌های ترامپ به سعودی ها سابقه دار است

جیمس جاترس، مشاور پیشین حزب جمهوری‌خواه آمریکا معتقد است سخنان اهانت‌آمیز دونالد ترامپ علیه پادشاه عربستان سخن جدیدی نیست بلکه او با همین ادبیات با دیگر هم‌پیمانان آمریکا نیز صحبت کرده است.

جیمس جاترس در ارزیابی سخنان اهانت آمیز ترامپ علیه پادشاه عربستان و واکنش نرم و نامناسب ولیعهد عربستان به این اهانت ها در گفتگو با الجزیره گفت: معتقدم ولیعهد عربستان تلاش کرد تا موضوع را مهار کند، از این منظر واکنش نرم او، خوب بود. ترامپ با بسیاری از هم‌پیمانان ما به همین شیوه سخن می گوید، او از چهار درصد تولید ناخالص تمامی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی می گوید، همین سخنان را درباره کره و ژاپن بیان می کند. در این میان دو طرف که از آنان هیچ انتقادی نمی شده است عربستان و اسرائیل بودند، زیرا این دو دارای جایگاه سیاسی در منطقه‌اند، البته اسرائیل همچنان از این نوع انتقادها به دور خواهد بود اما این روند برای عربستان مصداق نخواهد داشت. آنچه امروز ترامپ درباره عربستان گفت پیش از این هم درباره برخی کشورهای دیگر گفت، او می گفت بیش از آنکه ما از شما بهره ببریم شما از ما بهره می‌برید. عربستان برای خرید سلاح پولی می‌پردازد که این پول بیش از استفاده از تسلیحات خریداری شده است زیرا بسیاری از تسلیحات خریداری شده راهی انبارها می شوند حال آنکه برای همین تسلیحات در انبار پول هایی به سمت واشنگتن سرازیر می شود، باید بدانیم عربستان هم از این روند بهره می برد، آنان با حمایت آمریکا به جنگ نامناسب خود در یمن ادامه می دهند. برای اسرائیلی ها نیز چنین است زیرا ترامپ از آنان در برابر ایران حمایت می‌کند، پس این روند تنها به سود منافع ملی ما نیست بلکه عربستان و اسرائیل هم از این روند سود می برند.

مشاور پیشین حزب جمهوریخواه آمریکا ادامه داد: معتقدم ترامپ هم به اظهارنظر ولیعهد قانع خواهد شد و دیگر به صورت علنی خواسته‌های این چنینی را مطرح نخواهد کرد، ترامپ به ارتباط با شرکای آمریکا توجه خواهد داشت و روابط آمریکا با عربستان هم روابط مناسبی است. در حال حاضر سوال این است که آیا او همچنان به سیاست حمایتی از عربستان و اسرائیل در برابر ایران ادامه خواهد داد یا خیر؟