ترامپ سعودی ها را زیر پا خرد می کند

«مضاوی الرشید» افزود، آل سعود هزینه اعتماد کامل خود به آمریکا را به بهانه تامین امنیت آنها از سوی این کشور خواهند داد همانطور که اظهارات ترامپ بارها به رهبران سعودی ناتوانی آنها در حمایت از خودشان را نشان داده است.

وی اضافه کرد که رژیم سعودی تا چه زمانی در برابر اهانت های مکرر ترامپ سکوت خواهد کرد در حالی که وی از هر فرصتی برای یادآوری اینکه سعودی ها بدون آمریکا دوام نمی آورند، استفاده می کند.

الرشید گفت که اهانت اخیر رئیس جمهور آمریکا که در یک کشور پیشرفته با دیپلماسی متمدن آموزش دیده درباره مخاطبش در منطقه که اتفاقا متحد این کشور نیز است ، عملی نادر و باطل است اما ترامپ می داند که می تواند بدون هیچ سرزنش و عواقبی بدترین توهین ها را به سعودی ها حواله کند.

**ضعف آل سعود

این منتقد سعودی ادامه داد که روابط عربستان و آمریکا در زمان ترامپ رابطه ای عریان و خالی از هرگونه ادبیات مودبانه ای و عاری از اصول دیپلماتیک و شراکت و ائتلاف بوده و صرفا رابطه ای است که یک قدرت قوی به یک طرف ضعیف اموری را دیکته می کند و او را زیر پاهایش له می کند.

وی اضافه کرد که ترامپ به خوبی به ضعف رژیم سعودی آگاه است و مدام این ضعف را به آنها گوشزد می کند و دایما آنان را نسبت به این ناتوانی خود برحذر و بیمناک نگاه داشته تا نسبت به قانع ساختن دولت آمریکا و کسب حمایت های آن بکوشند.

وی خاطر نشان کرد که در مقابل دولت سعودی در برابر انتقادهایی غربی که به سرکوب مخالفان و فعالان حقوق بشری و منتقدان آل سعود می شود و یا انتقادها نسبت به جنگ یمن، مشت آهنین نشان می دهد. زمانی که کانادا، آلمان و اسپانیا و نروژ به سرکوب صداهای منتقد در داخل عربستان انتقاد کردند، واکنش دولت عربستان بسیار صریح و قاطع بود.

این استاد دانشگاه افزود، اما نسبت به اوامر آمریکا چهره سعودی ها متفاوت است، آنها اهانت ها را نادیده می گیرند و فورا از آنها اطاعت کرده و ارادت تام خود را اعلام می کنند و رسانه های داخلی از هرگونه اظهار نظر درباره توهین های ترامپ منع می شوند.