خانه‌های تخریب شده اندونزی گورستان جمعی می‌شوند

یک مقام نظامی اندونزی روز دوشنبه اعلام کرد اجساد حدود ۲۰۰۰ نفر از قربانیان زلزله و سونامی در شهر پالو پیدا شده است.

این مقام همچنین گفت: هنوز هزاران نفر مفقود هستند و هر روز تعداد قربانیان افزایش می‌یابد. سخنگوی ارتش اندونزی در جزیره سولاوسی گفت: فجایع دوقلویی که در این جزیره رخ داد تمام شهر پالو را تحت تاثیر قرار داد و تعداد قربانیان آن به ۱۹۴۴ نفر رسیده است.

به گفته این مقام، هنوز دستور توقف جستجوی اجساد صادر نشده است. مقامات می‌گویند از وقوع فاجعه اندونزی در ۲۸ سپتامبر تاکنون ۵ هزار نفر مفقود شده اند. امید به زنده پیدا کردن مفقودین از بین رفته است و جستجوگران فقط به دنبال اجساد و شمارش آن‌ها هستند. مقامات اندونزی گفته‌اند جستجوی مفقودین تا ۱۱ اکتبر ادامه دارد و پس از آن افرادی که پیدا نشده‌اند در فهرست مفقودین قرار می‌گیرند و فرض بر این است که مرده‌اند.

دولت می‌گوید بخش‌هایی که در پالو با خاک یکسان شده‌اند را دست نخورده باقی می‌گذارد و آن‌ها را گورستان جمعی اعلام می‌کند.

در حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر در اندونزی به کمک‌های فوری نیاز دارند. مواد غذایی و آب آشامیدنی برای این افراد به اندازه کافی وجود ندارد. بالگرد‌ها در تلاشند تا مواد غذایی و آب را به جوامعی که دسترسی به آن‌ها ممکن نیست، برسانند. صلیب سرخ نیز دوشنبه اعلام کرد بیش از ۱۸۰۰ نفر را در کلینیک‌های درمانی معالجه کرده است. موقعیت جغرافیایی اندونزی ۲۵۰ میلیون جمعیت این کشور را در معرض فجایع سهمگین مانند زلزله، سونامی و آتشفشان قرار داده است.