وقتی وقاحت «ترامپ» از حد می‌گذرد!

روز دهم مهر ماه، «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی منتقد رژیم سعودی برای انجام مراحل اداری ثبت ازدواج خود وارد کنسول‌گری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه شد و دیگر دیده نشد.

در خصوص اینکه دقیقا چه بر سر خاشقچی آمده مطالب زیادی منتشر شده و گزارش‌های متعددی روی خط رسانه‌های دنیا رفته است. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داده که خاشقچی کشته شده و جسدش تکه‌تکه شده و مقامات ترکیه نیز در حال تحقیق در خصوص 15 مظنون به ربودن و احتمالا قتل خاشقچی هستند که احتمالا با دو هواپیمای سعودی از ترکیه خارج شده‌اند.

بحث در مورد جمال خاشقچی همچنان گرم است اما واکنش «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به آنچه رخ داده در نوع خود عجیب و قابل تامل است. وی که گفته قصد دارد نامزد خاشقچی را به کاخ سفید دعوت کند، پنج‌شنبه‌شب در اظهاراتی گفت: «از آنچه رخ داده اصلا خوشحال نیستیم، حتی ذره‌ای. اما اینکه از ورود ۱۱۰ میلیارد دلار به کشور جلوگیری کنیم، آن هم با علم به اینکه آن‌ها ۴ یا ۵ جایگزین خیلی خوب [برای تسلیحات آمریکایی] دارند، اصلا برای من قابل قبول نیست.»

این سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مطرح می‌شود که روز چهارشنبه روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در سرمقاله‌ای تصریح کرده بود که آنچه باعث شده محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی باور کند که هر کاری خواست می‌تواند انجام دهد، رفتار دولت فعلی آمریکا در قبال عربستان سعودی و ولی‌عهد این کشور است.

ترامپ به صراحت می‌گوید که حاضر نیست از قراردادهای تسلیحاتی با ریاض صرفنظر کند و نمی‌خواهد از 110 میلیارد دلار پولی که قرار است این قراردادها به صنایع نظامی ایالات متحده تزریق کنند، بگذرد. چرا؟ چون اگر آمریکا نفروشد، رقبایش خواهند فروخت! فراموش نباید کرد که ترامپ یک جمهوری‌خواه است و جمهوری‌خواهان در بین صاحبان صنایع نظامی ایالات متحده دارای ریشه‌های عمیق هستند.

این سطح از وقاحت در حالی پا به عرصه سیاست بین‌الملل باز کرده که جمال خاشقچی دارای اقامت دائم در آمریکا بوده و ضمنا در یکی از روزنامه‌های مشهور آمریکایی قلم می‌زده است.

دونالد ترامپ متاسف است – البته ظاهرا – اما از پول نمی‌تواند بگذرد. حتی به‌خود زحمت نمی‌دهد که بگوید در صورت اثبات دست داشتن مقامات سعودی در ربودن خاشقچی، «شاید» در قراردادهای نظامی آمریکا با عربستان سعودی تجدید نظر شود! برای او اصلا مهم نیست که دنیا تصویر یک «تاجر بی‌اخلاق» از رئیس‌جمهور آمریکا داشته باشد. ترامپ حتی به فکر حفظ ظاهر هم نیست، از منظر او هرکه به آمریکا سود مالی می‌رساند، مخیر است آنچه می‌خواهد را انجام دهد، ولو کشتن کسی که تا همین چند روز پیش در آمریکا به کار روزنامه‌نگاری مشغول بود.

پیش از این نیز او ثابت کرده بود که کشتار هزاران زن و کودک و پیر و جوان یمنی توسط رژیم بن‌سلمان برایش ذره‌ای اهمیت ندارد و در شرایطی که ارتکاب جنایات سعودی‌ها در یمن ادامه داشت، این قراردادهای تسلیحاتی را با خاندان سعودی به امضا رسانید.

رئیس‌جمهور آمریکا حتی در خصوص اینکه از سعودی‌ها چه می‌خواهد هم صریح است. «رابطه ما فوق‌العاده است و من به آن‌ها گفته‌ام که آن‌ها باید برای ارتش خود پول بدهند. می‌دانید که عربستان کشور بسیار ثروتمندی است... اگر ایالات متحده نبود، عربستان سعودی وجود نداشت، چراکه ما از آن‌ها محافظت کردیم. ما پول این محافظت را نمی‌گیریم. ما باید پول این کار را دریافت کنیم، ما سالانه میلیاردها و میلیاردها دلار برای حفاظت از عربستان سعودی هزینه می‌کنیم. من به شاه سلمان [پادشاه سعودی] گفتم "شاه، عذر می‌خواهم، اما باید پول بدهید." رک و صریح به آن‌ها گفتم، شما باید میلیاردها دلار پول بدهید.»

دونالد ترامپ از سعودی‌ها پول می‌خواهد و تا وقتی این پول را بدهند، مانعی نمی‌بیند که به جنایاتشان ادامه بدهند، و حتی مانعی نمی‌بیند که «وقاحت یک رئیس‌جمهور آمریکا» را بیش از پیش آشکار کند.