پنتاگون استفاده از فسفر سفید در دیرالزور را رد کرد!

یک نماینده پنتاگون در سوریه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک مدعی شد همه تسلیحات و سامانه‌های نظامی که ائتلاف آمریکایی در شهرهای سوریه استفاده کرده است مطابق قوانین بین‌المللی جنگ بوده است.

این در حالی است که خبرگزاری دولتی سوریه [سانا] روز شنبه اعلام کرد این ائتلاف طی حملات هوایی به شهر هجین در استان دیرالزور از بمب‌های حاوی فسفر سفید -که سمی و استفاده از آن در سطح بین‌المللی ممنوع است- استفاده کرده است.

بنابر گزارش این خبرگزاری، ماه گذشته نیز دو فروند جنگنده اف-۱۵ آمریکایی منطقه‌ای در دیرالزور را با بمب‌های ممنوعه فسفری هدف قرار دادند. پیشتر هم این ائتلاف با حمله هوایی به منطقه بوکمال، باعث کشته و زخمی شدن شماری از نیرو‌های ارتش سوریه شد. همچنین بر اساس گزارش خبرنگار الاخباریه این حملات منجر به تلفات گسترده‌ای در میان غیرنظامیان شد. استفاده از مهمات حاوی فسفر سفید بنابر پروتکل الحاقی به کنوانسیون های 1949 ژنو ممنوع است.

این مقام پنتاگون در اظهارات ادعایی خود گفت: به عنوان بخشی از سیاست بین‌المللی، ائتلاف به طور عمومی از مهمات و سلاح های خاص در عملیات نظامی استفاده نمی‌کند. با این حال، موجودیت هر نوع سلاح خاصی تحت بررسی قانونی قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که کاربرد سلاح‌ها مطابق قانون جنگ مسلحانه بوده است.

ائتلاف نظامی به سرکردگی آمریکا با ادعای مقابله با گروه‌های تروریستی به دنبال تثبیت حضور خود در سوریه است. این در حالی است که عملیات نیروهای ائتلاف از سوی دولت سوریه یا سازمان ملل مجاز نیست.

سال گذشته، سخنگوی نیروهای آمریکایی در سوریه اعلام کرد ائتلاف (آمریکا) از فسفر سفید برای آزادسازی شهر رقه از سلطه تروریست های داعش استفاده کرده است.