خلبان فراری ارتش سوریه در ترکیه بازداشت شد

برخی منابع خبری نزدیک به معارضین مانند «مصعب حماده» از خبرنگاران معارضین گزارش دادند که نیروهای امنیتی برای بازداشت خالد العیسی به خانه وی رفته و بدون ارائه هیچ گونه توضیح قانونی، وی را بازداشت کردند.

 سرهنگ خالد العیسی در همان سال 2011 و در ابتدای بحران سوریه از ارتش این کشور جدا شد و در جریان یکی از درگیری‌های میان ارتش سوریه و تروریست‌های ارتش آزاد، چشم راست خود را از دست داد.

مصعب حماده با تصریح بر این نکته که نیروهای امنیتی ترکیه علت بازداشت وی را بیان نکردند، نوشته است: «موضع انتقادی وی نسبت به اخوان المسلمین و بخشی از معارضین سیاسی برجسته، از شهرت بسیار بالایی برخوردار بود و می‌تواند در این قضیه مؤثر باشد».

او در ادامه افزود: «هفته گذشته خالد العیسی از برجسته‌ترین افرادی بود که ساکنان ادلب را به تظاهرات با شعار "هیئت عالی مذاکره کننده، ما را نمایندگی نمی‌کند" دعوت می‌کرد. در این تظاهرات، مشخصاً کسانی مورد انتقاد واقع می‌شدند که به جماعت اخوان المسلمین و سیاسیون نزدیک به آنکارا شهره بودند».

لازم به ذکر است که خالد العیسی که در شبکه اجتماعی فیس‌بوک با اکانتی به‌نام «اسامه المصطفی» فعالیت می‌کرد، روز جمعه یک یادداشت بسیار تند علیه اخوان المسلمین نوشته بود.

او در ابتدای نوشته خود به سیاسیون سرشناس دیگری مانند میشل کیلو کنایه زده بود: «بعد از شکست میشل کیلو و امثال وی در منصرف ساختن توده‌های معارض از شعار علیه هیئت نمایندگی در مذاکرات، این بار ائتلاف معارضه دست به دامان منابر نماز جمعه شده تا با ادبیات دینی ملت را فریب دهد؛ بلکه بتوانند از خشم ملت فرار کرده و با اندک آبرویی در میزهای مذاکره حضور یابند!».

خالد العیسی در ادامه با ادبیات شدید اللحنی حامیان اخوان المسلمین را به مزدوران تشبیه کرد: «مفتی‌ها و شیوخی که با شیر و برنج خودفروشی می‌کنند(!)، در منبر رسول خدا به توده‌های حاضر در خیابان توصیه می‌کنند که علیه امثال قدری جمیل، خالد المحامید و نصر الحریری شعار ندهند. به‌راستی این همه خواری و حقارت را چطور می‌توانند تحمل کنند؟».

او سپس اخوان المسلمین را صریحاً خطاب قرار داد: «چقدر نگران روزی بودم که مساجد ما به حسینیه‌های اخوانی‌ها تبدیل شود که مسلمین را مسموم سازند! از خداوند می‌خواهم تا خانه‌های مطهر خود را از لوث وجود شما بدکاران پاک سازد. مسجد محل اقامه نماز و بندگی است نه محل پیشبرد پروژه‌های سیاسی روسیه!!».

خالد العیسی در پایان با نام بردن از یکی از رقاصه‌های حدوداً 60ساله سوری نوشت: «من به او بیش‌تر اعتماد دارم تا به امثال مجلس علماء اسلامی که همپیمان اخوان المسلمین هستند!».

در واکنش به بازداشت وی، طیفی از معارضین سوری با هشتگ #الحریة_للرائد_خالد_العیسى خواستار آزادی وی از سوی هیئت حاکمه آنکارا شدند.

نضال محمد صبیح، سخنگوی گروه تروریستی «جبهه ثوار» که از سال 2014 به ترکیه متواری شد، در این مورد نوشت: «خالد یادت می‌آید روزی که به تو گفتم ابتدا باید سازشکاران و مزدوران خارجی شناسایی و رسوا شوند؟ بعد از رسوایی آنان کنار رسوایی افراطیون سلفی جهادی، زمان گشایش و فرج خواهد رسید. خالد، زمان فرج نزدیک است؛ زیرا طشت رسوایی هر دو گروه از بام افتاده!».

«وائل عبدالعزیز» نیز در این مورد نوشت: «حکومت ترکیه خالد العیسی را بدون ارائه هیچ گونه توضیحی بازداشت کرد. من با بسیاری از نوشته‌های وی موافق نبودم؛ اما باید از حق آزادی بیان وی دفاع کنم. هیچ حکومتی حق ندارد بدون ارائه دلیل قانونی، یک منتقد را بازداشت کند».

«بسام جعارة»، «احمد حسن بکور»، «ابوحمزه الحورانی»، «مهند الخطیب»، «علی امین السوید»، «فؤاد حلاق»، «عمار الواوی» و... از دیگر چهره‌های سرشناسی بودند که نسبت به بازداشت وی واکنش نشان دادند.