مقام سابق اطلاعاتی آمریکا عربستان را قاتل خاشقحی دانست

جان برنان، رئیس سابق سازمان سیا (سازمان اطلاعاتی آمریکا) درباره ادعای بی‌گناهی عربستان در ماجرای کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد این کشور ابراز تردید کرد.

رئیس پیشین سازمان سیا در مصاحبه با ان بی سی اعلام کرد ادعاهای عربستان برای تکذیب دست داشتن در ماجرای کشته شدن خاشقجی واقعیت ندارد.

برنان به ان بی سی گفت: «اگر خاشقجی در ترکیه زمانیکه در هتل یا محل اقامت شخصی خود بود، ناپدید می‌شد، من فکر می‌کنم انکار عربستان قابل باور بود. اما او زمانی ناپدید شده که ویدئویی مبنی بر حضورش در کنسولگری وجود دارد.»

رئیس سابق سازمان سیا گفت: «ادعاهای عربستان مبنی بر دست نداشتن در ماجرای ناپدید شدن خاشقجی ادعای توخالی و به دور از واقعیت است. چنین اقدامی توسط سعودی‌ها صورت گرفته بدون اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، تصمیم‌گیرنده هر روزه این کشور در جریان آن باشد!! من فکر می‌کنم چنین چیزی واقعیت ندارد.»

این مقام سابق آمریکایی افزود تحقیقات کاملی باید در این خصوص صورت گیرد و یادآور شد که هرگونه محاکمه و تعقیب قضایی مقامات سعودی در نهایت به پادشاه عربستان بستگی دارد. 

 خاشقجی از نویسندگان روزنامه واشنگتن پست، که مطالب انتقادی بسیاری درباره محمد بن سلمان می‌نوشت، در دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در آنکارا ناپدید شد. بر اساس گزارش‌ها، ترکیه اعلام کرد این کشور ویدئویی را در اختیار دارد که ثابت می‌کند این روزنامه‌نگار در کنسولگری عربستان کشته و جسد او قطعه قطعه شده است.