ادامه تلاش بی‌وقفه ترامپ برای مبرا کردن سعودی‌ها در پرونده خاشقجی

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته (سه شنبه) در ادامه تلاشهایش برای مبرا کردن ریاض در قضیه ناپدید شدن «جمال خاشقجی»، در مصاحبه با فاکس نیوز بار دیگر با اشاره به توافق نظامی میان دو کشور، از ریاض حمایت کرد.

وی گفت: واکنش آمریکا به دخالت عربستان سعودی در مسئله ناپدید شدن خاشقجی به این بستگی دارد که آیا آنها چیزی در این خصوص می دانند یا خیر. عربستان سعودی متحد ماست، این کشور متحد ما علیه ایران است. آنها یک متحد فوق العاده برای من بوده اند. آنها (سعودی ها) مقادیر زیادی پول در کشور ما سرمایه گذاری می کنند (منظور ترامپ توافق 110 میلیارد دلاری عربستان با آمریکا برای خرید سلاح است.)

ترامپ در بخش دیگری از این مصاحبه به قرار داد 110 میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: اگر آمریکا این سلاح ها را به عربستان نفروشد، این کشور برای خرید سلاح به روسیه و چین روی می آورد. آیا ما قصد آسیب زدن به کشور خود را داریم؟ زیرا این اتفاق می افتد و آنها سلاح های خود را از چین و روسیه می خرند. در واقع ما به آنها آسیب نمی زنیم. به خودمان آسیب می زنیم. من نمی خواهم از یک توافق 110 میلیارد دلاری صرف نظر کنم.

رئیس جمهور آمریکا  از چندین دهه پیش ارتباط کاری نزدیکی با سعودی ها داشت و بسیاری از تاجران سعودی مقادیر زیادی پول در هتل ها و دیگر دارایی های ترامپ صرف کرده اند. به عنوان مثال، در دهه 1990 زمانی که او با بحران مالی مواجه بود، «ولید بن طلال»، سرمایه دار و مدیر ارشد اجرایی عربستان قایق تفریحی ترامپ و همچنین سهم او در هتل پلازای نیویورک را خریداری کرد. اما ارتباط کاری ترامپ با عربستان سعودی در روزهای اخیر بسیار بحث برانگیز شده است؛ زیرا رئیس جمهور آمریکا بارها از رژیم آل سعود حمایت کرده و نقش داشتن ریاض در مسئله ناپدید شدن خاشقجی را تکذیب کرده است.

جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد سعودی در تاریخ دوم اکتبر سال جاری میلادی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقامات ترکیه ای اعلام کرده اند که خاشقجی در کنسولگری عربستان مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفته و در همانجا به قتل رسیده است.

 ترامپ پیش از این هم بارها از عربستان حمایت کرده و گفته بود ناپدید شدن او می تواند کار عوامل «خودسر» عربستانی باشد. ترامپ در حالی به حمایت از عربستان سعودی پرداخت که پیش از این گفته بود در صورتی که مشخص شود خاشقجی در داخل کنسولگری به قتل رسیده است، مجازات سختی در انتظار عربستان سعودی خواهد بود. عربستان سعودی هم با رد این اتهامات ، بدون اشاره مستقیم به واشنگتن در واکنش به آن گفته بود پادشاه سعودی به هرگونه اقدام علیه این کشور با واکنشی شدیدتر پاسخ خواهد داد.