ساعت خاشقچی حاشیه‌ساز شد

"روری کاتلان- جونز"، خبرنگار حوزه تکنولوژی بی‌بی‌سی نوشته است: این خبر اولین بار در روزنامه دیلی صباح ترکیه منتشر شد و در بسیاری دیگر از شبکه‌های خبری هم انعکاس یافت.

بنا به گزارش روزنامه صباح، جمال خاشقجی قبل از ورود به کنسولگری گزینه ضبط صدای ساعت خود را فعال کرده بود و در نتیجه تمام وقایع داخل کنسولگری از بازجویی، شکنجه تا قتل روی ساعت ضبط شد و به گوشی آی فون که بیرون از سفارت در دست نامزدش بود و به سرور اپل، آی کلاود "Cloud" انتقال یافت.

روزنامه صباح در ادامه نوشته است که حمله‌کنندگان به این روزنامه‌نگار پس از آن که متوجه ساعت او می‌شوند اول سعی می‌کنند که رمز او را با حدس و گمان پیدا کنند ولی بعد از ناکامی در استفاده از انگشتانش برای رمزگشایی، بعضی از فایل‌های ضبط شده را پاک کردند.

اول بگذارید نکته آخر را در نظر بگیریم. ساعت اپل دارای سیستم شناسایی حسگرانگشت نیست، بنابراین استفاده از اثر انگشت به هیچ وجه امکان پذیرنبوده مگر این که اول از طریق آی فونی که به ساعتش وصل بوده رمز گشایی کرده باشند ولی تلفن او خارج از سفارت در دست نامزدش بوده است.

آیفون روزنامه‌نگار سعودی در دست نامزدش خدیجه (چپ) بود که خارج از کنسولگری انتظار خروجش را می‌کشید

این موضوع باعث شک و تردید من نسبت به این گزارش می‌شود. اما بد نیست نگاهی هم به "دستگاه ضبط" ساعت اپل بیاندازیم که در داخل ساعت کارگذاشته نمی‌شود و تنها از طریق اپلیکیشن ثالث قادر به ضبط است. آیا ممکن است که این روزنامه‌نگارقبل از ورود به کنسولگری یکی از این اپلیکیشن‌ها را کارگذاشته و توانسته باشد وقایع را ضبط کند.؟

برای انتقال فایل ضبط شده به تلفن آی فون جمال خاشقجی، لازم بوده است که او اول دکمه توقف را بدون جلب توجه حمله کنندگان فشار بدهد اما مهمتر اینکه، ساعت او می‌بایست دارای فرستنده بلوتوث "Bluetooth "برای ارتباط با تلفن آی فون بوده باشد، یعنی همان آی فونی که در دست نامزدش در خارج ازکنسولگری بود.

اما دامنه اتصال بلوتوث بسیار محدود است.

من دست به یک آزمایش زدم به این ترتیب که یک پادکست را از تلفن آی فونم در اتاق نشمین پخش کردم و بعد سعی کردم از طریق گوشی بی‌سیم بلوتوث در سوی دیگرخانه‌ام که بزرگ هم نیست به این پادکست گوش کنم. با آن که فاصله زیادی از آن دور نشده بودم صدا دیگر به گوشم نمی‌رسید.

این نشان می‌دهد که انتقال صدا از میان دیوارهای کنسولگری به خارج امکان‌پذیر نبوده مگرآنکه نامزد جمال خاشقجی درست خارج از اتاق بازجویی منتظر بوده باشد.

بعضی از مدافعان این فرضیه می‌گویند که این روزنامه‌نگار دارای ساعت اپل سری ۳ بوده که دارای قابلیت اتصال سلولار است و به این ترتیب، ‌توانسته مستقیما به آی کلاد وصل شود.

این درست است که در یک مصاحبه تلویزیونی با خاشقجی، یک ساعت اپل سری ٣ با مشخصه دکمه قرمزبر مچ دستش دیده می‌شد اما او احتمالا برای این ساعت با اپل در آمریکا قرارداد آیفون بسته بود.

در چنین صورتی، به محض ورود به ترکیه مشکل پیش آمده است چون اپل سلولار" Cellular ''برای انتقال داده‌های خود به آیفون نیاز دارد. ممکن است ک او سیم کارت جداگانه‌ای در ترکیه برای آی فون خود گرفته باشد اما سال گذشته شرکت اپل در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود از ساعت اپل در ترکیه مستقلا استفاده کرد، توضیح داد: "سه مدل مختلف ساعت اپل سری ۳ برای منطقه وجود دارد (GPS + Cellular) که هریک از شبکه اتصال متفاوت (LTE و UMTS) استفاده می‌کند اما درحال حاضر هیچ یک از این شبکه‌ها در ترکیه قابل دسترس نیست."

به عبارت دیگر ساعت اپل نمی‌تواند در استانبول به اینترنت وصل شود مگر آنکه به یک آی فون در نزدیکی آن دسترسی داشته باشد.

اما ممکن است که سرویس‌های امنیتی ترکیه توانسته باشند ساعت جمال خاشوقجی را هک و از آن به صورت وسیله ضبط از راه دور استفاده کرده باشند و این ساعت را قبل از ورود او به سفارت در اختیارش قرار داده باشند.

اما محتمل‌تر به نظر می‌رسد که دستگاه‌های امنیتی ترکیه روش‌های دیگری برای تحت نظرقراردادن دیپلمات‌های خارجی دارند و از داستان ساعت جمال خاشقجی صرفا برای سرپوش گذاشتن بر این روش‌ها استفاده کرده‌اند.