«افغانستان» محور نشست آتی رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی همسود

بنابر اطلاعیه کمیته اجرایی کشورهای همسود چهل و پنجمین نشست شورای روسای سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای عضو این سازمان 25 اکتبر برابر با 3 آبان سال جاری در شهر «آلماتی» قزاقستان برگزار خواهد شد.

بررسی 20 موضوع، از جمله استراتژی و تاکتیک‌های سازمان‌های تروریستی بین المللی، جلوگیری از استفاده از اینترنت در فعالیت‌های تروریستی، شرایط ولایت‌های شمالی افغانستان و تاثیر آن بر امنیت کشورهای همسود در دستور کار این نشست قرار دارد.

همچنین طرح و بررسی همکاری‌ها در امر مقابله با فعالیت‌های سازمان‌های ممنوع تروریستی و افراطی که از طریق کشورهای اروپایی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند، اقدامات در جهت تامین امنیت برگزاری بیست و نهمین یونی ورساد زمستانی دانشجویان جهان در سال 2019 در روسیه، افزایش کارایی استفاده از پایگاه اطلاعاتی اثر انگشت جامعه کشورهای همسود، کمک به آموزش و آماده سازی کارشناسان سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی، بررسی برنامه همکاری‌های کشورهای همسود در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی برای سال‌های 2020-2022 و بررسی رزمایش  مشترک ضد تروریستی که در سال 2018 در قرقیزستان برگزار شد، از دیگر محورهای این نشست عنوان شده است.

شورای روسای سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای همسود در سال 1997 با هدف تامین همکاری‌های موثر در زمینه مبارزه با جرایم سازمان یافته بین المللی و سایر حوزه‌های فعالیت سرویس‌های مربوطه کشورهای عضو ایجاد شده است.

طی این مرحله بیش از 60 سند همکاری در زمینه‌های مختلف امنیت ملی و جمعی در فضای تحت مسئولیت این سازمان تهیه شده است.

اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در «آلماتی» توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 آذر 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) صورت گرفت.

بیش از 70 درصد بودجه جامعه مشترک المنافع توسط روسیه پرداخت می‌شود هزینه می‌شود.