الجزیره: هیچ راه نجاتی برای آل‌سعود نیست

شبکه الجزیره گزارش داد: قراردادهای هنگفت سعودی‌ها با آمریکا و اروپا در نهایت، مانع از موضع‌گیری این کشورها در برابر قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول نخواهد شد.

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در واشنگتن گفت: از آن زمان که عربستان روایت خود را از آنچه داخل کنسولگری این کشور در استانبول رخ داد اعلام کرد، واکنش ها به تفسیر سعودی‌ها از قتل جمال خاشقجی ادامه دارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از آنکه گفته بود روایت سعودی‌ها را باور می کند، از آن به شدت انتقاد کرد و گفت نمی داند محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی مسئول این ماجراست یا نه. اما این روایت با انتقاد گسترده اعضای کنگره حتی اعضای حزب جمهوریخواه روبرو شد. سناتور جمهوریخواه بن ساس (Ben Sasse)، این روایت را چرند توصیف کرد. این در حالی است که سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ابراز عقیده کرد محمد بن سلمان در قتل خاشقجی دست دارد.

دیک دربین (Dick Durbin) عضو دموکرات سنای آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «تنها فردی در روی کره زمین و خارج از عربستان که روایت سعودی‌ها را باور می کند، دونالد ترامپ است. ما باید همین فردا صبح، سفیر سعودی را از آمریکا اخراج کنیم تا تحقیقات یک طرف ثالث درباره این عملیات آدم ربایی و قتل در استانبول تکمیل شود. باید از متحدان خود بخواهیم تا گام های مشابهی بردارند.»

خبرنگار این شبکه خاطر نشان کرد: اعضای جمهوریخواه و دموکرات کنگره، پیشنهادهای مختلفی را درباره چگونگی پاسخ دادن به این ماجرا پیشنهاد کردند که شامل اعمال تحریم یا توقف فروش سلاح به ریاض است. همزمان با این واکنش ها، موج تبلیغاتی هم با هدایت روزنامه واشنگتن پست که خاشقجی یکی از نویسندگان آن بود، به راه افتاده است. فرد ریان، ناشر واشنگتن پست، تفسیر سعودی‌ها را «لاپوشانی» توصیف کرد و از دونالد ترامپ و کنگره خواست بر اساس مدارک موثق قضاوت کنند. در سایه تندتر شدن موضع کنگره، نگاه ها به اقدامات قانونگذاران آمریکایی پس از پایان انتخابات میان دوره ای کنگره، دوخته شده است.

در گزارش الجزیره آمده است: قراردادهای هنگفت و تبلیغات گسترده برای زیبا جلوه دادن چهره سعودی‌ها، باعث خاموش شدن صدای دولت‌های اروپایی نشده است. هر چند که این دولت‌ها روابط قوی تجاری و نظامی با ریاض دارند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تاکید کرد صادرات سلاح به عربستان در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست. دولت‌های اروپایی به هماهنگی بین خود برای موضع‌گیری در برابر این ماجرا ادامه می‌دهند. آلمان، فرانسه و انگلیس با صدور بیانیه مشترکی خواستار توضیح درباره جزئیات قتل خاشقجی شدند. پنهان‌کاری سعودی‌ها درباره سرنوشت خاشقجی، باعث شگفتی جهانیان شد و روایت های متغیر آنها از این ماجرا هم طوفانی از واکنش های مختلف را برای آنها به ارمغان آورده است.