ترامپ به سعودی‌ها حمله کرد

دونالد ترامپ که از آغاز ماجرای مفقود شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول و بعد تایید دیرهنگام قتل وی از سوی ریاض، با دستاویز قرار دادن روابط راهبردی واشنگتن- ریاض به دنبال کم‌رنگ کردن نقش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این جنایت بوده است، گفت: هرکسی که این قتل را طراحی کرده به دردسر بزرگی افتاده است.

ترامپ افزود: درک اولیه آنها (از این طرح) خیلی بد بوده است و نقشه را خیلی ضعیف اجرا کرده‌اند. مخفی‌کاری آنها بدترین نوع در تاریخ این قبیل مخفی‌کاری‌ها بوده است.

به گزارش مهر، کمتر از یک هفته پیش، عربستان سعودی که در ابتدا مدعی خروج خاشقجی از ساختمان کنسولگری بود؛ به قتل وی در این محل اعتراف کرد اما مدعی شد که این مسئله اتفاقی و حاصل یک درگیری بوده است- روایتی که از سوی اغلب کشورهای جهان از جمله متحدان اروپایی فاقد وجاهت و اعتبار توصیف شد.

ترامپ در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی شد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی روز سه‌شنبه خود مواضع بسیار تندی را علیه سعودی‌ها اتخاذ کرده است.

 وی مدعی شد که پیش از موافقت با ارزیابی اردوغان، لازم است همه حقایق پیرامون قتل خاشقجی را در اختیار داشته باشد.

اردوغان در اظهارات خود بی‌آنکه اشاره‌ای به نقش بن سلمان در ماجرای خاشقجی کند، گفت که قتل روزنامه‌نگار سعودی با برنامه‌‌ریزی انجام شده است- اظهارنظری که به اندازه کافی روایت ریاض را به چالش می‌کشد.

اردوغان در این باره گفت: عربستانی ها مدعی هستند که خاشقجی در یک درگیری کشته شده است. یک روز قبل از کشته شدن خاشقجی یک تیم سه نفره عربستانی جنگلی در استانبول را مورد شناسایی قرار داده اند. این قتل یک موضوع بین المللی است. تحقیقات نشان می دهد که خاشقجی قربانی یک قتل وحشتناک شده است و این سبعیت نباید پوشانده شود. اینکه عربستانی ها قتل خاشقجی را تائید کرده اند قابل توجه است. افرادی که در این قتل دخیل بوده اند باید محاکمه شوند. شما (سعودی‌ها) متعهد هستید که این همکار محلی را معرفی کنید. تا زمانی که این موضوعات روشن نشده باشد، این پرونده پایان نخواهد یافت. فکرش را هم نکنید. ما انتظار داریم که طرف سعودی در جریان تحقیقات به ما کمک کند.

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: عربستان باید به تمام پرسش ها پاسخ بگوید. اینکه چرا یک تیم ۱۵ نفره به ترکیه اعزام شده است؟ چه کسی دستور این قتل را داده؟ چرا کنسولگری بلافاصله درهای خود را برای تحقیقات باز نکرد؟ چرا این همه تناقض در گفته های عربستانی ها بود؟ عامل اصلی مفقود شدن جسد خاشقجی کیست و جسد کجا است؟ سعودی های باید به همه این سوال ها پاسخ بدهند.

به گزارش مهر، تلاش ترامپ برای تبرئه کردن بن سلمان در حالی انجام می‌گیرد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز مدعی است منافع راهبردی واشنگتن در روابط با ریاض در جای خود باقی است و تغییری در آن رخ نخواهد داد.

با این حال، وی اعلام کرد: واشنگتن روادید افرادی را که ثابت شود در مرگ خاشقجی دست داشته اند، لغو خواهد کرد.

وی در تلاش برای سرپوش نهادن بر جنایت مقامات سعودی مدعی شد ریاض دست اندرکاران قتل خاشقجی را شناسایی کرده و به زودی اقداماتی را علیه آنها به اجرا می گذارد.

از سوی دیگر یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت به علت کشته شدن خاشقجی، روادید ۲۱ تبعه عربستان سعودی لغو می شود و یا این افراد نخواهند توانست روادید سفر به آمریکا را دریافت کنند.