تحویل اولین جنگنده ارتقا یافته اف-۱۶ آمریکا به تایوان

تایپه با شرکت آمریکایی لاکهید مارتین قراردادی به منظور ارتقای جنگنده‌های اف-16 خود منعقد کرده است. شرکت توسعه صنعتی هوافضای تایوان نیز به شدت درگیر بازسازی و ارتقای ناوگان هوایی خود است.

بنابر اعلام شرکت لاکهید مارتین یک رادار جدید با صفحه اسکن الکترونیکی جدید و یک نمایشگر با وضوح بالا به مدل های جدید ارتقا یافته جنگنده اف-16 اضافه شده است. سیستم رادار جدید این جنگنده با صفحه اسکن الکترونیکی جدید نوعی رادار  AN/AGP-83 است که توسط شرکت هوافضا و صنایع دفاعی نورثروپ گرومن آمریکا ساخته شده است. این تغییرات، جنگنده‌های اف-16 ارتقا یافته را قادر به حمل تسلیحات پیشرفته‌تری می‌کند.

نصب این سیستم‌ها بر روی جنگنده‌های اف-16 از ماه ژانویه سال 2017 در شرکت توسعه صنایع هوافضای تایوان آغاز شد. در حالیکه تنها 4 جنگنده این هفته به نیروی هوایی تایوان تحویل داده شد، تحویل بقیه محموله جنگنده اف-16 به تایوان در نهایت تا سال 2023 صورت خواهد گرفت. 

علی‌رغم نارضایتی چین، وزارت خارجه آمریکا چندی پیش با فروش 330 میلیون دلار قطعات یدکی و تجهیزات دیگر مربوط به جنگنده‌های اف-16 و دیگر هواپیماهای نظامی به تایوان موافقت کرد و مجوز آن را برای پنتاگون صادر کرد. آژانس همکاری‌های امنیتی و دفاعی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این مجوز درخواست قطعات یدکی هواپیمای‌های اف-16، C-130 و اف-5 و دیگر برنامه های حمایتی و قطعات لجستیکی را از طرف تایوان پوشش می‌دهد. تصمیم آمریکا برای فروش تجهیزات نظامی به تایوان در حالی اتخاذ شده است که چین همواره درباره هرگونه روابط رسمی و کمک نظامی به تایوان به واشنگتن هشدار داده است.