ارتش چین هشدار داد

 ارتش چین امروز (پنج‌شنبه) هشدار داد برای خنثی کردن تلاش‌هایی که به دنبال جدایی تایوان هست، اقدام خواهد کرد. 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «وِی فِنگ» وزیر دفاع چین گفت «مسئله تایوان به حاکمیت و تمامیت ارضی چین باز می‌گردد و مربوط به منافع کلیدی [چین] است».

وی افزود، این بسیار خطرناک است که مکررا مسئله‌ای مهم برای چین را به چالش بکشانند و اگر کسی سعی داشته باشد تایوان را از چین جدا کند، ارتش چین اقدامات متقابل را به هر قیمیتی انجام خواهد داشت. 

وزیر دفاع چین در واکنش به حضور نظامی آمریکا در تنگه تایوان گفت، روابط نظامی چین و آمریکا حائز اهمیت و حساس است اما چین حتی یک اینچ از خاک خود را کنار نمی‌گذارد.

این مقام بلندپایه نظامی چین تأکید کرد که چین با نمایش قدرت و اقدامات تحریک‌آمیز کشورهای خارج از منطقه در دریای چین جنوبی مخالف است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه از امکان اعزام کشتی‌های جنگی آمریکا به تنگه تایوان برای اجرای ماموریتی جدید در منطقه خبر داده بود. 

وزارت خارجه چین نیز روز گذشته، عبور کشتی‌های آمریکایی از تنگه تایوان را اقدامی تحریک‌آمیز خوانده و هشدار داده بود پکن تحرکات نظامی آمریکا در منطقه را به طور کامل زیر نظر دارد. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، آمریکا با این اقدام حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نقض کرده و به روابط دو کشور لطمه می‌زند. 

چین تایوان را بخشی از خود می‌داند اما از زمانی که «تسای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان شد، روابط چین و تایوان دچار شکاف شده است. همچنین با وجود اختلافات اخیر چین و آمریکا در مسائل متعدد از جمله مسائل اقتصادی، مسئله تایوان و حضور نظامی آمریکا در سواحل تایوان، به تنشی تازه میان دو کشور انجامیده است.