آمریکا چگونه به داعش کمک می کند؟

گروه تروریستی داعش در جریان درگیری با عناصر گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» توانسته است همه مناطق تحت اشغال نیروهای دموکراتیک را که اخیرا بر آن مسلط شده بود، مجددا اشغال کند.

گروه نیروهای دموکراتیک که بیشتر عناصر آن کُرد  و تحت حمایت ائتلاف آمریکا هستند، از روز دوشنبه 19 شهریور ماه گذشته عملیاتی را علیه داعش در منطقه «هجین» -واقع در شرق دیرالزور و نزدیکی مرزهای سوریه- آغاز کرد و توانست بر چند شهرک و روستا مسلط شود، ولی داعش پاتک‌های خود را از دو هفته پیش آغاز کرد.

«رامی عبدالرحمان» رئیس گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- گفت که «در جریان حملات گسترده‌ای که از روز جمعه تا بامداد یکشنبه ادامه یافت، این گروه (داعش) توانست همه مناطقی را که نیروهای دوکراتیک سوریه در آن پیشروی کرده بود، پس بگیرد».

یک فرمانده نیروهای دموکراتیک که خواست نامش فاش نشود ضمن تأیید گفته عبدالرحمن، اعلام کرد که علت این مسئله «طوفان شن و شناخت بیشتر آن (گروه داعش) از منطقه بود».

این فرمانده می‌گوید که تجهیزات نظامی و سلاح سنگین به این منطقه فرستاده شده و به محض رسیدن این تجهیزات عملیات نظامی علیه داعش آغاز خواهد شد.

دیدبان در گزارش خود اعلام کرد که 300 نفر از نیروهای ویژه وابسته به نیروهای دموکراتیک وارد بخش شرقی دیرالزور شدند و این افراد در مناطق «الهول و الشدادی» در جنوب و جنوب شرق استان الحسکه حضور داشته‌اند.

به گفته دیدبان، حملات داعش علیه نیروهای دموکراتیک از روز جمعه گذشته به کشته شدن 72 نفر از این نیروها منجر شد و از دهم سپتامبر تا به امروز 500 عنصر داعش و بیش از 300 عنصر دموکراتیک کشته شده‌اند.

اما درباره علت پیشروی داعش در برابر نیروهای دموکراتیک، ناظران به روزنامه الوطن سوریه اعلام کردند که این پیشروی با همدستی داعش و ائتلاف آمریکا صورت گرفته است؛ زیر این ائتلاف خواستار پایان حضور داعش نیست و در صورت حصول این امر، توجیهی برای حضور خود در خاک سوریه ندارد.

ائتلاف آمریکا می‌گوید که در مقرهای داعش در دیرالزور بیش از دو هزار عضو حضور دارد.

منابع معارض اعلام کردند که در واکنش به حملات داعش و در راستای آماده شدن نیروهای دموکراتیک برای آغاز عملیات مجدد علیه این گروه، سلاح پیشرفته، تانک، نفربر زرهی در منطقه میدان «التنک» به دست این نیروها رسیده است.

دیدبان می‌گوید که گروه داعش در جریان این حملات توانسته است مجددا خود را به مرزهای سوریه و عراق برساند.

با بازگشت مجدد داعش به مرزهای عراق پس از اشغال روستای «باغوز فوقانی»، گروه «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق نیز اعلام کرد که عقب‌نشینی نیروهای دموکراتیک از مناطق مرزی سوریه، سبب ایجاد خلأ در مرزهای این کشور شده است.

در واکنش به این مسئله، الحشد اعلام کرد که حضور خود را در مرزهای عراق و سوریه افزایش داده است و نیروهای کُرد پیش از عقب‌نشینی مقرهای خود در مرزهای سوریه و عراق را به آتش کشیده‌اند.

شبکه «المیادین» نیز اعلام کرد که داعش نزدیک به 100 نیروی گروه نیروهای دموکراتیک سوریه را در درگیری‌های شرق فرات ربوده است و قصد دارد از «تل صفوک» به خاک عراق نفوذ کند