تعریف پوتین از سازمانی که اروپا آن را منفور می‌داند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان سخنرانی برای افسران اداره اصلی اطلاعات فدراسیون روسیه در مسکو، گفت: من به حرفه‌ای بودن، شجاعت و قصد و نیت شما اطمینان کامل دارم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه به نقل از پوتین گزارش کرد: من از اطلاعات و تحلیل‌هایی که از سوی اداره اصلی اطلاعات فدراسیون روسیه تهیه شده قدردان و سپاسگزارم و این آژانس را به خاطر اقداماتش در سوریه تحسین می‌کنم، چرا که به شدت در موفقیت کمپین کشورمان در سوریه کمک کرده است.

آمریکا و متحدانش اداره اصلی اطلاعات فدراسیون روسیه را به مشارکت در حمله با گاز اعصاب به یکی از جاسوس‌های سابق روس در انگلیس،‌ هک کردن کمپین انتخاباتی سال 2016 میلادی آمریکا و مختل کردن اقدامات مبارزه با دوپینگ ورزشی در بازی‌های جهانی متهم کرده‌اند. مقامات روسیه ضمن رد این اتهامات، آن‌ها را بخشی از کمپین لکه‌دار کردن وجهه‌شان از سوی غرب توصیف کرده‌اند.

پوتین در جریان سخنرانی خود به اتهامات غرب علیه اداره اصلی اطلاعات فدراسیون روسیه اشاره‌ای نکرد،‌ اما به افزایش تنش‌های جهانی اشاره داشت.

وی گفت: درگیری‌های بالقوه در جهان رو به افزایش هستند. در حال حاضر تحریک‌ها و دروغ‌های صریح و آشکار و همچنین تلاش‌هایی برای بر هم زدن برابری استراتژیکی وجود دارد.

اداره اصلی اطلاعات فدراسیون روسیه اخیرا با یکسری افشاگری که اقدامات داخلی این سازمان را افشا کرده،‌ مواجه شده است.

در سپتامبر سال جاری میلادی اداره اطلاعات انگلیس تصاویری را از ماموران مخفی اداره اطلاعات روسیه منتشر کرد که به حمله با گاز اعصاب در ماه مارس به سرگئی اسکریپال، یکی از افسران سابق اداره اطلاعات روسیه و جاسوس دوجانبه انگلیس و همچنین دخترش در شهر سالزبری انگلیس متهم شده‌اند. گروه تحقیقاتی Bellingcat و سایت روسی The Insider فورا اسامی واقعی این ماموران مخفی را افشا کردند.

مقامات هلندی نیز اخیرا چهار جاسوس ظاهرا متعلق به اداره اطلاعات روسیه را شناسایی کرده‌اند که قصد داشتند از پارکینگ هتلی دیده‌بان تسلیحات شیمیایی جهان را هک کنند.

در حالی که اداره اصلی اطلاعات فدراسیون روسیه صدمین سالروز تاسیس خود را در سال 1918 میلادی در پی انقلاب بولشویکی جشن گرفته، پوتین نیز به اسلاف خود در امپراتوری روسیه اشاره کرد.

وی گفت: برخی از افسران ارتش امپراتوری روسیه به سازمان اطلاعات نظامی بولشویک‌ها پس از انقلاب 1917 کمک کردند.

پوتین افزود: آن‌ها متوجه شدند که هیچ گناهی بدتر از خیانت به کشور نیست و به همین خاطر به رفقای خود خیانت کرده و در زمان تحولات انقلابی و آشوب‌ها به حفظ تداوم سنت‌های این سرویس کمک کردند.

پوتین گفت: افسران اطلاعات نظامی در اوایل دهه 1990 میلادی به دنبال فروپاشی جماهیر شوروی همین وفاداری را به وظیفه خود نشان داده و به حفظ اداره اصلی اطلاعات فدراسیون روسیه کمک کردند.