ترکیه به دنبال یافتن عامل قتل خاشقچی

فواد اوکتای، معاون و دستیار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری آناتولی درباره روابط با آمریکا گفت: برای دوام در این منطقه باید قدرتمند بود. بر همین اساس ترکیه باید همواره قدرتمند باشد. بعد از انتخابات ریاست جمهوری، خرابکاری‌های بسیاری علیه دولت ترکیه انجام شد. برخی تلاش کردند که ارزش پول کشورمان را پایین بیاورند. در حال حاضر قرار است به صورت متقابل تحریم‌ها با آمریکا را برداریم. در طول این دوران برای اولین بار ارز به عنوان سلاحی علیه دولت ترکیه استفاده شد.

وی ادامه داد: مشکل ما با آمریکا تنها مساله برانسون، کشیش آمریکایی که به تازگی آزاد شده است، نیست. مشکل اصلی ما با آمریکا، استرداد طراح اصلی کودتای ۱۵ ژوییه ۲۰۱۶ است. آمریکا در نزدیکی مرزهای ما به طور مستقیم از یگان‌های مدافع خلق حمایت می‌کند.

اوکتای در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به پرونده قتل جمال خاشقجی گفت: هیچ وقت اجازه نخواهیم دادیم که قتلی در داخل مرزهای کشورمان انجام شود و آن را نادیده بگیریم. برخی کوتاهی‌ها از طرف مقابل انجام شده است. ما می‌خواهیم افراد دستگیر شده درباره این پرونده در ترکیه مورد مجازات قرار گیرند.  

اوکتای تاکید کرد: باید درباره گزارش‌های منتشر شده مبنی بر در اسید حل کردن جسد جمال خاشقجی تحقیقاتی انجام شود.

وی در ادامه درباره وضعیت منبج گفت: ما از کریدور ایجاد شده در نزدیکی مرزهای ترکیه بسیار ناراحت هستیم. ما از ابتدا اعلام کردیم که اجازه فعالیت یگان‌های مدافع خلق که شاخه سوریه، پ‌.ک‌.ک هستند قبول نمی‌کنیم. مبارزاتمان ادامه خواهد یافت. ما دیگر نمی‌خواهیم که مسائل تهدید کننده ترکیه به تعویق انداخته شود.