تظاهرات گروه هکر‌های ناشناس در انگلیس

روز دوشنبه پنجم نوامبر صد‌ها فعال نقاب بر چهره برای برگزاری مراسمی که با آتش بازی همراه است در میدان ترافالگار لندن تا پارلمان این کشور گردهم آمدند. این افراد در سراسر جهان با زدن نقاب‌هایی موسوم به «صورتک‌های گای فاکس» بر چهره برای اعتراض به وضع موجود به خیابان‌ها آمدند.

گای فاکس یا گای فوکس (Guy Fawkes) سربازی انگلیسی و کاتولیک‌مذهب بود که سال ۱۶۰۵ میلادی به منظور منفجر کردن پارلمان انگلیس و کشتن شاه جیمز اول، به تلافی آزار کاتولیک‌های انگلیس شرکت کرد، اما در اجرای عملیات مورد نظر خود ناکام ماند و به همراه باروت دستگیر و سپس شکنجه و مجبور به لو دادن همدستانش شد.

بیشتر او را به عنوان عامل این توطئه می‌شناسند. هواداران گروه هکر‌های ناشناس تاکنون به رایانه‌های سازمان‌های جاسوسی آمریکا، گروه نژادپرست کوکلوس کلان در آمریکا، رایانه‌های داعش، شرکت سونی ژاپن، شماری از کلیساها، دفاتر دونالد ترامپ و شماری دیگر از اهداف خود رخنه کرده و اطلاعات آن‌ها را ربوده است.

در تارنمای منسوب به این گروه، ادعا شده است امسال این راهپیمایی همچون پارسال در حدود ۸۰۰ شهر برگزار می‌شود و بر ضرورت آزادی بیان، تاکید شده است.

این تظاهرات میلیونی که روز دوشنبه در شهر‌های استرالیا، نیوزلند و ژاپن آغاز شد، به تدریج و با فرا رسیدن غروب، در شهر‌های اروپایی و آمریکایی نیز ادامه یافت.

این راهپیمایی که سازمان دهندگان آن افرادی ناشناس اند و نمی‌خواهند هویشتان افشا شود، از سال ۲۰۱۲ تاکنون در روز پنجم نوامبر در لندن نیز برگزار می‌شود.

راهپیمایی این گروه در سالیان گذشته در لندن، با درگیری با پلیس و نیز پرتاب وسایل آتش زا به سوی نیرو‌های پلیس همراه شد و امسال نیز پلیس لندن شرایطی برای راهپیمایان مقرر و محل راهپیمایی آنان را به یک خیابان و به مدت سه ساعت، از ساعت ۱۸ تا ۲۱ به وقت محلی محدود کرد.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، پلیس لندن ۵۳ نفر از اعضای گروه هکر‌های ناشناس را به اتهام بر هم زدن نظم عمومی و پرتاب اشیای خطرناک به سمت پلیس و پارسال، ۲۵ نفر را بازداشت کرد.

همه ساله همزمان در پنجم نوامبر مراسم جشنی در انگلیس به این مناسبت برگزار می‌شود که به شب گای فاکس (Guy Fawkes Night) معروف است.

این جشن شامل آتش‌بازی است که در آن، کودکان با وسایل بازیافتی، عروسک گای فاکس را می‌سازند و با زدن صورتک بر صورت، از مردم می‌خواهند تا یک پنی برای گای بدهند تا پیکرک‌های گای فاکس را به آتش بکشند.