هشدار مشاور سیاسی جمهوری‌خواهان به عربستان در مورد قتل منتقد سعودی

مشاور سیاسی حزب جمهوری‌خواه آمریکا مواضع دو حزب بزرگ آمریکا در کنگره را در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود هماهنگ خواند و هشدار داد اگر عربستان همچنان از بیان واقعیت در این پرونده امتناع کند آمریکا و ترکیه دروغ گویی‌های این کشور را برای جهانیان بازگو خواهند کرد.

برادلی بلایکمن در تحلیل دیدار روسای جمهوری ترکیه و آمریکا در پاریس و طرح پرونده قتل خاشقجی در این نشست به الجزیره گفت، این نشست بسیار مهم بود، زیرا دو طرفی که دیدار کردند هم پیمانانی هستند که به پرونده مذکور توجه ویژه دارند از این جهت که خاشقجی مقیم آمریکا بود، اما او را به ترکیه کشاندند و در کنسولگری عربستان به قتل رساندند، یعنی در مقری که در داخل خاک ترکیه است در نتیجه این موضوع مورد اهتمام دو کشور است.

اینکه گفته شود عربستان در این موضوع ترامپ را فریب داده است قبول ندارم، بلکه معتقدم ترامپ به عربستان مهلت داد تا واقعیت را بگوید و وقتی متوجه شد آنان در پی کتمان حقیقت هستند عصبانی شد و جور دیگری سخن گفت. آمریکا از این پرونده بسیار بیشتر از آنچه که افشا کرده است اطلاعات دارد، ترکیه نیز چنین شرایطی دارد در نتیجه هنوز هم به عربستان فرصت می‌دهند تا واقعیت‌هایی را که از آن اطلاع دارد بیان کند. از روز اولی که این جنایت هولناک رخ داد عربستان به ما، ترکیه و جهان دروغ گفت. البته ایده ترامپ این است که هم پیمانان آمریکا سخن درست می‌گویند مگر اینکه خلافش ثابت شود در نتیجه او پس از مشاوره با هم پیمانان و کنگره واکنش نشان خواهد داد.

وی ادامه داد، ترامپ می‌خواهد مطمئن شود هرگونه واکنش علیه عربستان نه تنها با ترکیه بلکه با هم پیمانان دیگر واشنگتن نیز هماهنگ باشد. آمریکا و ترکیه می‌خواهند مقامات عربستان خود حقیقت را بیان کنند در غیر این صورت مجبور خواهند شد جهانیان را از واقعیت‌های این پرونده آگاه سازند. در کنگره آمریکا در این زمینه میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اتفاق نظر وجود دارد، عدالت درباره جنایتی که رخ داد باید اجرا شود و این نه تنها به خاطر بازماندگان خاشقجی بلکه با هدف حاکمیت قانون است.

مشاور سیاسی حزب جمهوری‌خواه آمریکا و مشاور اسبق ریاست جمهوری این کشور (در دوران جرج بوش پسر)، ادامه داد، ترامپ در این پرونده در اندیشه نجات خود نیست بلکه در اندیشه اجرای عدالت است. پس از نشست پاریس، یعنی در روز‌های آینده شاهد همکاری‌های بیشتر واشنگتن و آنکارا در این زمینه خواهیم بود. آمریکا و ترکیه در ابعاد مختلفی با هم همکاری دارند که جنگ سوریه، ایران و خاورمیانه از محور‌های مهم آن است. در نتیجه همانگونه که رسیدگی به پرونده خاشقجی مهم است و روسای جمهوری دو کشور آن را بررسی کردند، در موضوعات دیگری هم گفتگو داشتند.

بلایکمن در توضیح سخن ترامپ مبنی بر اینکه در پرونده خاشقجی موضعی قوی اتخاذ می‌کنیم گفت، باز هم تاکید می‌کنم که تا قبل از اقدام آمریکا، عربستان فرصت دارد تا گزارشش را از این پرونده ارائه کند، زیرا اگر آنان نخواهند حقیقت را افشا کنند مجبور خواهیم شد دروغگویی هایشان را افشا کنیم. در این پرونده، قبل از تعهدات و التزامات دیگران، کشوری که مسئول جنایت در پرونده است باید به وظیفه اش عمل کند، اما صبر ما هم حدودی دارد و هر روزی که می‌گذرد اعتماد و احترامی که عربستان در آمریکا دارد کمتر و کمتر می‌شود چنانچه جایگاه و احترامش در جهان از بین می‌رود.