ترکیه تعهدات سوچی را اجرا نمی‌کند

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ۲۵ شهریور در کنفرانس خبری مشترک با «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در شهر بندری سوچی از توافق دو کشور برای ایجاد منطقه غیرنظامی در ادلب میان نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان به وسعت ۱۵ کیلومتر مربع خبر داد.

طرفین سپس متن توافق 10 بندی (+) سوچی را منتشر کردند و قرار بود ترکیه به عنوان یکی از طرفهای ضامن به تعهدات خود در خصوص بیرون راندن گروههای تروریستی از منطقه عاری از سلاح عمل کند.

حیدر در کمیسیون بودجه و برنامه‌ریزی در پارلمان سوریه گفت که «با وجود به تعویق افتادن عملیات نظامی، فرآیند سیاسی در ادلب در حال حاضر به صورت کامل متوقف شده است؛ زیرا طرف تُرک به وظایف خود درباره توافق سوچی عمل نمی‌کند».

روزنامه الوطن سوریه به نقل از وزیر آشتی ملی این کشور گزارش داد که روسیه نیز قصد ندارد توافق با ترکیه از بین برود و به همین دلیل توجیهاتی می‌آورد «به امید اینکه  [ترکیه] توافق را اجرا کند».

وی با تأکید بر اینکه اصل مسلم نزد روسیه بازگشت ادلب به حاکمیت سوریه است، اعلام کرد که مسکو بر سر این موضوع پافشاری می‌کند.

حیدر ادامه داد: «با توجه به این وضعیت، وزارت [آشتی ملی] بر سر موضوع تماس با مناطق نزدیک به لاذقیه، حماه و حلب تمرکز کرده است تا بتواند با ساکنان آن ارتباط برقرار کند».

این مسئول سوری با اشاره به اینکه چنین تماسهایی «می‌تواند در آینده مفید باشد و آنان را تشویق کند که دولت وارد این استان شود»، تصریح کرد که در عین حال تبلیغات منفی بسیاری علیه دولت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه «امروز نمی‌توان درباره مصالحه یا حل و فصل در ادلب سخن گفت»، خاطر نشان کرد که وضعیت این استان ناپایدار و متزلزل است.

در حال حاضر استان ادلب در اشغال گروههای تروریستی قرار دارد و قرار بود بر اساس توافق سوچی، گروههای تروریستی منطقه عاری از سلاح را ترک کنند، که عملا چنین اتفاقی رخ نداد و تروریستها از همین منطقه مواضع ارتش سوریه را هدف قرار می‌دهند.

افزون بر این مسئله، چندی پیش عناصر گروههای ترویستی «هیئة تحریر الشام و الحزب الترکستانی» چهار کپسول حاوی گاز کلر را از اطراف بیمارستان «جسر الشغور» واقع در استان ادلب خارج کرده و به شهرکهای «الزیاره و المنصوره» واقع در منطقه «سهل الغرب» (شمال غرب استان حماه) انتقال دادند که شواهد حاکی از آن بود که تروریستها برای انجام حمله شیمیایی در منطقه‌ای آماده می‌شوند که در حوزه منطقه عاری از سلاح قرار دارد.