درخواست شوم نتانیاهو از ولیعهد سعودی

پایگاه اینترنتی میدل ایست آی به نقل از منابع آگاه در داخل عربستان سعودی فاش کرد که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی تلاش کرده است «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را متقاعد کند به منظور منحرف کردن افکار عمومی از مسئله قتل «جمال خاشقجی»، خبرنگار منتقد سعودی، جنگی را با حماس در نوار غزه آغاز کند.

بنا بر اعلام این منابع آگاه، آغاز جنگ در غزه از جمله اقدامات و سناریو‌های پیشنهادی بوسیله یک کارگروه در عربستان بود تا از افشاگری‌های مخرب بیشتر درباره پرونده قتل جمال خاشقجی از سوی مقامات ترکیه‌ای جلوگیری شود. این کارگروه که متشکل از افرادی در دربار پادشاهی، وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و سرویس اطلاعاتی عربستان است، هر شش ساعت یکبار گزارش خود را به بن سلمان ارائه می‌داد. در واقع این کارگروه به ولیعهد عربستان سعودی پیشنهاد کرد که آغاز یک جنگ در غزه می‌تواند توجه دونالد ترامپ را از مسئله خاشقجی به این جنگ معطوف کند و بار دیگر توجه واشنگتن را بر نقش عربستان در تأمین منافع استراتژیک ریاض متمرکز کند.

به نوشته میدل ایست آی، این کارگروه همچنین به بن سلمان پیشنهاد کرده است که به هر نحوی از جمله از طریق رشوه دادن به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با پیشنهاد خرید سلاح‌های ترکیه‌ای و همچنین انتشار بیانیه‌ای از سوی ولیعهد سعودی درباره تقویت روابط ریاض و آنکارا «به هر نحوی ترکیه را ساکت نگه دارد».

بن سلمان در کنفرانس سرمایه گذاری ماه گذشته میلادی مدعی شده بود که قتل خاشقجی به یک بهانه برای ایجاد شکاف در روابط ترکیه و عربستان تبدیل شده است. اما تا زمانی که در عربستان پادشاهی به نام ملک سلمان و ولیعهدی به نام محمد بن سلمان وجود دارد، این اتفاق نخواهد افتاد.

همچنین تعدادی دیگر از پیشنهاد‌های این کارگروه دراختیار «ترکی الدخیل»، رئیس شبکه العربیه و از دوستان نزدیک محمد بن سلمان قرار گرفت. وی اعلام کرد در صورتی که واشنگتن تحریم‌هایی را به دلیل قتل خاشقجی علیه ریاض اعمال کند، عربستان بیش از ۳۰ گزینه احتمالی پیش رو دارد.

الدخیل گفته بود عربستان سعودی این توانایی را دارد که قیمت نفت را دو یا سه برابر کند، به روسیه پیشنهاد احداث یک پایگاه نظامی در شمال عربستان را ارائه کند و همچنین از این پس سلاح‌های خود را به جای آمریکا، از دو کشور روسیه و چین وارد کند.

به نوشته میدل ایست آی، با وجود آنکه سران کشور‌های مختلف جهان مسئله قتل خاشقجی بدست عربستان سعودی را محکوم کردند، بنیامین نتانیاهو اوایل ماه جاری میلادی مدعی شد برای حفظ ثبات منطقه و جهان، ثبات عربستان سعودی مهم است!

دو هفته پس از قتل خاشقجی هم منابع دولتی سعودی اعلام کردند در لحن نتانیاهو درباره حماس تغییراتی صورت گرفته است. نتانیاهو در نشست کابینه در تاریخ ۱۴ اکتبر اعلام کرد: ما به یک اقدام متفاوت نزدیک شده ایم. اقدامی که شامل ضربه‌های سنگینی است. اگر این معنایی داشته باشد، حماس تیراندازی‌ها و اقدامات خشونت آمیزش را متوقف خواهد کرد.

بنابر اعلام منابع آگاه، از جمله دیگر پیشنهادات ارائه شده بوسیله این کارگروه این بود که با دعوت کردن «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه به ریاض، به ترامپ نشان دهند که عربستان سعودی به اتحاد با آمریکا وابسته نیست.

همچنین با انتشار جزئیات بیشتری در جریان تحقیقات مربوط به قتل خاشقجی، محمد بن سلمان بیش از پیش تحت فشار قرار می‌گیرد. میدل ایست آی فاش کرد ترکیه جزئیات صوت مکالمه‌های مقامات سعودی مربوط به تاریخ ۲۸ سپتامبر --یعنی روزی که خاشقجی وارد کنسولگری عربستان شد --را در اختیار دارد. این فایل‌های صوتی ثابت می‌کند که «احمد عبدالله المزینی»، وابسته نظامی در کنسولگری عربستان در استانبول یکی از عوامل اصلی قتل خاشقجی است.

جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد سعودی در تاریخ دوم اکتبر سال جاری میلادی پس از سفر به ترکیه در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد. مقامات ترکیه‌ای پیشتر اعلام کرده بودند که یک تیم سعودی خاشقجی را در داخل کنسولگری مورد شکنجه قرار داده و سپس به قتل رسانده اند. عربستان سعودی پس از حدود دو هفته ابراز بی اطلاعی از کشته شدن خاشقجی و تکذیب این اتهامات، در نهایت مجبور به اعتراف به قتل او شد.

شایان ذکر است، نیرو‌های سرکوبگر رژیم صهیونیستی از چند روز گذشته حملات هوایی وحشیانه خود علیه فلسطینیان را در نوار غزه آغاز کرده اند. در این حملات دست‌کم ۸ فلسطینی شهید شده اند.